National Semiconductor har lanserat en 8-bitars AD-omvandlare som samplar i gigahertzhastighet. Den är tillverkad i ren CMOS och påstås dra betydligt lägre effekt än alternativen.
Professor Venkat Rao fick ett enormt genomslag i media efter den spektakulära presskonferensen för ganska precis ett år sedan där KTHs rektor Anders Flodström enligt Svenska Dagbladet ska ha sagt "Det här är det största som hänt sedan transistorn uppfanns". Ett uttalande som han lär ha ångrat efteråt. För än återstår att bevisa den kommersiella användbarheten hos mangandopad zinkoxid som bas i spintronikkomponenter.
Målet för Pär Bergstens nya företag Nanoradio är solklart: att ta fram världens minsta och strömsnålaste wlan-modul till nästa generations smarta mobiltelefoner.
Branschen går mot högre abstraktionsnivåer och mer färdiga komponenter
Kraftfullare hårdvara, mer kommunikation, högre abstraktionsnivå och högre krav på utvecklarnas kompetens. Om dessa tekniska trender verkar branschen tämligen ense. Skillnaden mellan företagen blir desto större när det handlar om framtidsutsikterna på marknaden.
Distributören Memstore ska utvidga sitt sortiment av datorkort och plattformar för att kunna leverera till militära system och andra extremtilllämpningar.
Inom en snar framtid kommer antalet inbyggda system som är uppkopplade trådlöst att vara fler än antalet mobiltelefoner. För att inte missa det här skiftet håller telekomjätten Ericsson i taktpinnen för det EU-sponsrade forskningsprojektet Runes.
Lagom till julhandeln kommer det att finnas en rad konsumentprodukter baserade på kommunikationsstandarden Zigbee i affärerna. Och nästa år ska det stora genombrottet ske, åtminstone om man ska tro branschen.
Montavistas nya Linuxversion minskar dramatiskt avståndet till "äkta" realtidsoperativsystem. Men konkurrenten Timesys anser sig ligga tre år före med samma lösning.
Infineons Kistakontor har utvecklat en snabb, strömsnål och billig GPS-krets. Den ska användas i mobiltelefoner och är tänkt att överträffa allt som finns på marknaden i dag.
Bilen blir smartare med fler sensorer. Men komplexiteten ökar. Lösningen stavas "sensorfusion".
Ett antisladdsystem, en navigator och en krockkudde som alla använder samma gyro. Och antikrocksystem som inte bara använder radar utan även kamera och IR-kamera. Det är två idéer om hur sensorsystemen kan samordnas för att bli mer effektiva i framtidens bilar.
Eneas utbildningschef: Det svenska operativsystemet OSE är väl förberett för framtiden
Eneas David Kalinsky känner Eneas konkurrenter i Kiseldalen utan och innan. Enigt honom blir deras operativsystem alltmer lika. Medan Eneas OSE förblir unikt.