Efterfrågan på digital-TV-mottagare i Tyskland överraskade. TV- handlarna blev mer eller mindre belägrade av kunder som ville köpa den svenskbyggda TV-boxen.
- Vi har beredskap för att öka leveranserna till Tyskland, säger Owe Törnqvist, vice vd hos tillverkaren Nokia Multimedia Network Terminals i Motala.
Nokias digitala TV-box gick åt som smör i solsken i motsats till vad många förväntat sig.
De 36 boxarna som levererats till Frankfurtfilialen inom elektronikkedjan Saturn såldes ut på en förmiddag. Systerbutiken vid Berlins Alexanderplatz blev mer eller mindre ockuperad. Alla ville ha den nya mottagaren för 3 800 kronor.
Formel 1 som dragplåsterIntresset för den svenskbyggda lådan överraskade. Den digitala premiären i Tyskland föregicks av långvarig teknikstrid och negativ uppmärksamhet. Marknadsföringen inför sändningsstarten den 28 juli syddes ihop i all hast. Men tyskarna lät sig inte avskräckas. Premiärsändningen från Formel 1-loppet i Hockenheim lockade, liksom utsikterna att beställa en film rakt hem i TV- apparaten eller se fotboll ur valfria vinklar.
- De första två dagarna fick vi 50 000 förfrågningar, säger en talesman för DF1, den nybildade digitala TV-stationen som ägs av Kirch. Programmen distribueras över satellit och kabel.
En delegation från Nokia övervakade den digitala premiären. Nokia Multimedia Network Terminals är ensamma leverantörer av de TV-boxar som tar emot sändningarna från DF1. Nokia har en beställning från Kirch på totalt en miljon TV-boxar, varav minst 200 000 skall levereras fram till årsskiftet. I Tyskland har det väckt ont blod att handelskoncernen Metro får förtur till TV-boxarna. En del handlare hotar med att säga nej när mottagarna väl dyker upp.
- För närvarande har vi kapacitet att tillverka drygt 800 000 mottagare om året, säger Owe Törnqvist, vice vd på Nokia Multimedia Network Terminals.
Ungefär halva tillverkningskapaciteten är just nu vikt för Kirch. Nokia levererar även till andra digital-TV-projekt i Europa. I Italien har också det digitala Telepuy haft premiär under sommaren. Här är dock inte Nokia ensam leverantör.
- Vi har kapacitet att öka volymen. Flaskhalsen finns på materialsidan, det kan bli svårt att få fram komponenter på bara några månaders sikt. Nu får vi se hur många mottagare som verkligen kommer att behövas, säger Owe Törnqvist.
Redan investerat 200 miljonerUnder det senaste året har Nokia investerat omkring 200 miljoner i fabriken i Motala.
Strax innan den tyska digitalpremiären avslutades också teknikstriden mellan Kirch och mediekoncernen Bertelsmann. Företagen har enats om en brygga mellan Kirch-Nokias D-box och Bertelsmanns "Mediabox". Med ett så kallat Simulcryptförfarande kan kunden även se de program som kodats för den andra typen. Nästa år ska man ta fram en gemensam decoder.
Klart är också att DF1 sköter sändningarna av det digitala utbudet som kommer från Bertelsmann. Bertelsmann, världens femte mediekoncern lade sig för den egensinnige filmhandlaren Kirch.
LARS-GUNNAR LARSSON
MATS UDIKAS
Följer den europeiska DVB-standardenKirchs digitala TV-mottagare D-box som tillverkas av Nokia i Motala följer den europeiska DVB-standarden.
Den klarar att ta emot en dataström enligt MPEG-2 på 50-60 Mbit/s. En bitström på 15 Mbit/s kodas av, det är tillräckligt för ett antal digitala kanaler.
Audioavkodaren tar emot en bitström med hastigheten 384 kbit/s för åtta ljudkanaler. Via betalsystemet kan abonnenten köpa olika typer av tjänster.
Mottagaren har inbyggt modem för exempelvis postorderbeställning och fax. Ett gränssnitt enligt SCSI-2 är avsett för anslutning av CD-spelare eller dator. Processorn som styr systemet är en Motorola 68340 på 16 MHz. Primärminnet kan byggas ut till maximala 1,5 Mbyte. Programvara lagras i ett flashminne som rymmer 1 Mbyte.