Bilen är nästa IT-plattform, hävdar en del analytiker. Och en IT- plattform behöver ett enhetligt operativsystem, säger Motorola, som nu har lanserat OSEK-OS.
Bilar är viktiga för Motorola. Det framgår av företagets senaste omorganisation, se sidan 15. Man satsar på såväl programvara som hårdvara.
Nyligen lanserade företaget ett operativsystem, OSEK-OS, som tillsammans med en serie 8-, 16- och 32-bitsprocessorer ska göra livet lättare för elektronikkonstruktörer i bilindustrin genom att reducera deras utvecklingstider.
OSEK-OS bygger på en öppen standard kallad OSEK/VDX som tagits fram av den europeiska bilindustrin på initiativ av Mercedes och Bosch. OSEK står för Offene Systeme für die Elektronik im Kraftfahrzeug, och Motorola säger sig vara den första leverantören som stöder version 2 av detta system.
Operativsystemet behövs eftersom kabelstammarna i bilarna i allt högre grad ersätts av bussar - främst CAN (Controller Area Network) - i takt med att antalet styrkretsar i bilarna ökar. Med det ökade antalet styrkretsar följer behov av bättre programvarustöd, och härur föddes idén till OSEK.
Grundidén är att få ner ledtider och -kostnader genom att återanvända programvara, och samtidigt minska underhållskostnaderna tack vare möjligheten att använda högnivåspråket C.
Bland Motorolakretsarna som stöder OSEK-OS finns två nya styrkretsar i 68HC12- serien samt PowerPC-varianten MPC5XX. Samtliga dessa har också gränssnitt för CAN-bussen. Dessutom finns stöd hos den kommande kärnan Mcore.
Utvecklingsverktyg finns också, dels i form av ett OSEK-OS för Windows NT så att man kan utveckla sin tillämpning utan att ha målsystemet framme. Det finns också ett fullfjädrat, NT-baserat utvecklingsverktyg kallat OSEK-builder.
Adam Edström
Mer om OSEK finns på http:// www-iiit.etec.uni-karlsruhe.de/~osek