360 Mips plus 1,4 Gflops vid 200 MHz klockfrekvens är de imponerande prestandasiffrorna för Hitachis senaste riscprocessor SH-4 i SuperH- familjen.
Japanska Hitachi har avslöjat detaljerna kring den nya generationen av riscprocessorn SuperH, kallad SH-4. Nykomlingen, som får beteckningen SH7750, har en imponerande prestanda på 360 Mips plus 1,4 Gflops för grafikbearbetning vilket är sju gånger bättre än föregångaren.
Processorn kommer också i en långsammare version som ger 300 Mips vid 167 MHz.
SH-4 är bakåtkompatibel med äldre modeller och superskalär vilket innebär att den kan utföra mer än en instruktion per klockcykel. Den klarar flyttalsoperationer på data med både enkel och dubbel precision.
Två nya grafikinstruktioner är vektormultiplikation och matristransformation. I båda fallen på vektorer med fyra element. Vektormultiplikation gör det enklare att beräkna hur ljus en bildpunkt eller yta ska vara och matristransformationen kan användas för att till exempel beräkna hur en yta reflekterar infallande ljus.
Andra förbättringar är större cacheminne för instruktioner på 8 kbyte och för data på 16 kbyte. Den har också fått ett nytt gränssnitt för synkrona 64 Mbit DRAM som ger en överföringshastighet på 800 Mbyte/s.
Siktar på multimedia
Processorn är avsedd för multimediaprodukter som set-top-boxar, bilnavigationssystem och TV-spel. En inte allt för vågad gissning är att SH-4 kommer att sitta i nästa generation av Segas TV-spel.
Kanske kommer det att baseras på Windows CE istället för Segas eget operativsystem. En övergång till Windows CE gör det lättare att anpassa befintliga PC-spel till Segas snabba spelkonsoll. Och eftersom Sega tjänar sina pengar på licenserna från spelen, och inte på konsollerna, så skulle ett ökat utbud säkert glädja företagets räknenissar.
SH-4 kommer i produktion i januari i en 0,25 μm-process.