- Vi räknar med att sälja tusentals - kanske tiotusentals - utrustningar per år, säger marknadschefen Lars Lindvall.
CNS gör digital radioutrustning som bygger på Håkan Lans välkända patent för automatisk identifiering, en standard kallad STDMA, Self-Organizing Time Division Multiple Access. Företaget har licensierat rätten att använda tekniken, och dessutom fått ett certifikat från en oberoende instans som intygar att produkterna uppfyller standarden. I somras fick Flextronics tillverkningsuppdraget och nyligen levererades de första enheterna.
- Vi var inte beredda att investera i egen produktion. Så vi tittade på några alternativa kontraktstillverkare. Känslan att vi skulle bli den lilla kunden hos stora Flextronics fanns nog där i början. Men just i Västerås jobbar Flextronics med många mindre kunder, och deras koncept tyckte vi var bra, förklarar Lars Lindvall.
Flextronics intygar att CNS är en viktig kund.
- Det är helt klart en av de större affärer vi tagit hem på sistone, säger Glenn Svedberg, ansvarig för Flextronics elektronikproduktion i Sverige.
- Att produktionen kan flyttas utomlands inom Flextronics organisation om volymerna gå upp rejält var också en viktig faktor för oss, säger Lindvall.
Väntar på lyft från flyget
CNS har produkter för både fartyg och luftfart, och Håkan Lans system är väl förankrat i FN-organ. Skulle det lossna även på flygsidan så vore det bingo. Men i det intrikata internationella politisk-industriella spelet om luftburen identifieringsutrustning går utvecklingen ibland ganska sakta.
- Jag vill inte säga att vi är motarbetade, men alla kanske inte står på vår sida hela tiden, säger Lars Lindvall.
CNS har ett dussintal konkurrenter världen över. Men knappt hälften av dem har licensierat Håkan Lans patent. Lars Lindvall hävdar också att CNS har ett tekniskt försprång.
- Vi kanske inte använder den allra senaste tekniken, men vårt system får rum på fyra kort. Värste konkurrenten använder nio, säger han.
Adam Edström