Arm döper om sina processorer till Cortex och överger sin klassiska instruktionsuppsättning.
Första "hjärnsläppet" en styrkrets Cortex-M3 heter Arms första processorkärna enligt företagets nya namngivningssystem. Det är en lågpriskärna med bara 33 000 grindar, den minsta kärna Arm konstruerat. Prestanda är 1,2 Dhrystone MIPS/MHz. Den tickar i upp till 100 MHz om man bygger den TMSC:s 180 nm-process. Som beteckningen "M" avslöjar är det en IP-kärna avsedd för styrkretsar. Arm nämner fordon, vitvaror och uppkopplade inbyggda system som exempel på användningsområden. Det är tillämpningar som idag använder 8- och 16-bitarsprocessorer. Men Arm - och många andra - tror att allt större krav på sådana system kräver en uppgradering till 32 bitar. Cortex-M3 kan licenseras nu. Utvecklingsverktyget RealView och syntetiserbar RTL släpps tredje kvartalet nästa år. |
"M" står för styrkretsar, "R" för inbyggda system och "A" för PC-liknande tillämpningar.
Frispråkige processoranalytikern Jim Turley ifrågasätter värdet att Arm döper om ett såpass inarbetat varumärke.
- Det är bortom all förståelse. Namnet "cortex" avslöjar möjligen ursprunget till idén - avdelningen har lobotomerat sig, skriver Jim Turley i nättidningen Silicon Insider.
Problemet för Armutvecklarna är dock inte namnbytet. Utan att instruktionsuppsättningarna för de tre serierna inte är bakåtkompatibla med Arm7- och Arm9-programvara. Istället används Arm11:s Thumb 2-instruktioner.
Thumb 2-instruktionerna är en blandning av 16- och 32-bitarsinstruktioner vilket har fördelen att programvaran kräver mindre minne än de gamla 32-bitarsinstruktionerna.
- Men det finns en enorm bas av programvara för Arm. Den överger man nu för att tjäna in 15 procent i kodstorlek och prestanda. Det verkar helt galet, säger Jim Turley.
Arms siffror säger att Thumb-2-programkod använder 26 procent mindre minne än med 32-bitarsinstruktioner och har 25 procent högre prestanda än 16-bitarskod.
Jan Tångring