Lennart Åkerlund, försäljningschef för svenska Elprint
Nisch Mönsterkortstillverkare
Hur många gånger har ni ställt ut på Electronica?
- Det är första gången vi ställer ut på Electronica.
Varför väljer ni att satsa på Electronica?
- Vi vill försöka komma in i Tyskland. Idag täcker vi hela Norden, sedan vi öppnade ett kontor i Finland vid årsskiftet. Vi är störst i hela Skandinavien, kanske Europa, på prototyper och mindre serier. Nu jobbar vi med att göra Danmark till vårat logistikhögkvarter, vilket gör att vi kan nå den tyska marknaden snabbt.
Lanserar ni några produkter eller andra nyheter på Electronica?
- Vi kommer att visa vårt e-handelsprogram Macaos. Det är ett gratisprogram till våra kunder och genom det kan man beställa mönsterkort från oss till ett reducerat pris.
Vilket resultat hoppas ni uppnå på Electronica?
- Att nå in på den tyska marknaden, endera via en partner eller genom att öppna ett eget kontor.
Upplever du att mässor har ett minskat/ökat intresse bland era kunder?
- Det är säkert lika viktigt som tidigare. Vi är med på massor av mässor. Inte bara för att träffa nya kunder utan också för att träffa alla gamla trotjänare.
Vad är viktigast för er, svenska mässor eller utländska som Electronica?
- Mässorna i Skandinavien är lika viktiga. Electronica är ett provskott för oss.
Staffan Johansson, marknadschef på Pendulum Instruments
Nisch Utvecklar, tillverkar och säljer instrument för tids- och frekvensanalys
Hur många gånger har ni ställt ut på Electronica?
- Det är första gången vi ställer ut på en mässa i egen regi utanför Norden. Det känns lite spännande
Varför väljer ni att satsa på Electronica?
- Det är Europas och kanske världens garanterat viktigaste test- och mätmässa. Vi är ett internationellt företag. Idag säljs cirka 90 procent av våra produkter på export.
Lanserar ni några produkter eller andra nyheter på Electronica?
- Vår tids- och frekvensanalysator, CNT-90, som lanserades i somras, är fortfarande en världsnyhet.
Vilket resultat hoppas ni uppnå på Electronica?
- Vi vill bli än mer internationellt kända. En långsiktig strategi är att vårt namn ska bli så känt att kunderna direkt tänker på oss när de behöver frekvensmätning. Electronica är en pusselbit bland många.
Upplever du att mässor har ett minskat/ökat intresse bland era kunder?
- Ja, det är minskat jämfört med för 10-15 år sedan. Däremot har Electronica ett så pass starkt namn och drar fortfarande besökare som ratat andra mindre mässor.
Vad är viktigast för er, svenska mässor eller utländska som Electronica?
- För oss är Electronica mer viktigt än svenska mässor, men vi finns på de svenska mässorna ändå eftersom vi vill bli extra kända på vår hemmaplan.
Patrick Le Fevre, marknadschef på Ericsson Power Modules
Nisch DC/DC-regulatorer och DC/DC-omvandlare
Hur många gånger har ni ställt ut på Electronica?
- Vår verksamhet startade 1983 och vi har ställt ut varje gång sedan dess. Första gången var 1984 under namnet Rifa Power Products.
Varför väljer ni att satsa på Electronica?
- Electronica är rätt plats att vara på för att möta rätt personer under kort tid. För ett företag som Ericsson är det viktigt att möta alla kunder som är där, samt möta konkurrensen. Genom att vara med visar vi att vi är att räkna med.
Lanserar ni några produkter eller andra nyheter på Electronica?
- Vi kommer att lansera ett antal produkter på mässan, dessutom kommer vi att berätta om samarbeten med några andra företag. Mer kan jag inte säga just nu.
Vilket resultat hoppas ni uppnå på Electronica?
- Det är svårt att exakt uppskatta vilka långsiktiga resultat mässdeltagandet ger. Jag tror inte att vi kommer att skriva under några viktiga kontrakt under mässan, men det kan mycket väl tänkas att kontakter som tas under Electronica resulterar i nya kunder och samarbeten med andra företag.
Upplever du att mässor har ett minskat/ökat intresse bland era kunder?
- Kundernas intresse för mässor har definitivt minskat på senare år. Internet har gjort att många tappat intresset för mässor. Wescon i USA har tidigare ansetts som lika viktig som Electronica, men på senare år har intresset för Wescon minskat och förra året var första gången vi inte ställde ut där. Samma sak har hänt andra stora internationella mässor på senare år.
Vad är viktigast för er, svenska mässor eller utländska som Electronica?
- Lokala mässor inom elektronik är av liten betydelse för oss. Jag tror att Electronica kommer att fortsätta vara viktig framöver, men det är svårt att säga hur Internet har påverkat oss om tio år.
Johan Schleimann-Jensen, vd på Jensen Devices
Nisch Gasurladdningsrör
Hur många gånger har ni ställt ut på Electronica?
- Det är andra gången vi ställer ut på Electronica. Första var för två år sedan.
Varför väljer ni att satsa på Electronica?
- Mässan är en bra mötesplats och vi har våra flesta kunder i Tyskland. Vår målgrupp på mässan är bilindustrin med underleverantörer och många av dessa finns i södra Tyskland.
Lanserar ni några produkter eller andra nyheter på Electronica?
- Ja, vi kommer att visa upp nya familjemedlemmar i vår produktkategori av tändare till Xenon-lampor. Den här typen av lampor används i bilar, men också i pc-projektorer. Tidigare har våra gasurladdningsrör främst använts som överspänningsskydd i telesystem.
Vilket resultat hoppas ni uppnå på Electronica?
- Vi hoppas kunna slutföra några affärer som är på gång samt odla lite mer kontakter, både med nya och gamla kunder.
Upplever du att mässor har ett minskat/ökat intresse bland era kunder?
- Jag har ingen uppfattning om vad våra kunder tycker, men jag tror mig veta att de kommer. Vi har spikade möten. Personligen tror jag att Internet och mässor kompletterar varandra väldigt bra. Mässor är en marknadsplats som i gamla tider. Det är viktigt att träffas samt att se saker i verkligheten. Intresset för mässor styrs av konjunkturen och hur mycket nytt som finns att presentera.
Vad är viktigast för er, svenska mässor eller utländska som Electronica?
- Just Electronica är ganska suverän för oss. Även Ceatec i Japan är viktig. Våra kunder och potentiella kunder kommer dit. Men vi ställer också ut på elektronikmässan i Älvsjö i februari.
Anna Wennberg