Saabs intensivt gula u-farkost drog till sig många besökare, både bland ungdomar och äldre. |
Det har sina sidor att förklara laserritare till LCD- och halvledarindustrin för ungdomar som inte riktigt vet vad nanometer är. Bernt Arbegard på Micronic tittar djupt i mikroskopet och pratar samtidigt. |
Stefan Larsson från Optoga pratade om lysdioder och miljöfrågor. |
Att TV4 på måndagsmorgonen gjorde två direktsända inslag från Showcase Sweden om ingenjörsbristen och de coola tillämpningarna från svensk industri som visades upp, gjorde saken ännu bättre.
– Precis den sortens publicitet som branschen behöver, kommenterade mässgeneralen Magnus Eriksson.
Gymnasisterna fick en timslång rundvandring bland företagen i Showcasemontern: Sony Ericsson, Saab, Bombardier, Autoliv, Micronic, Flir, St Jude Medical, Optoga, Zebor samt en kort introduktion till elektronikutbildningar på KTH och till nätverket Transfer som förmelar föreläsare från näringslivet till landets gymnasieskolor.
Grattis Hanna Svensson
Mest lockande verkade Sony Ericsson och Saab vara, vilket inte var så konstigt med tanke på de två företagens satsningar. Sony Ericssons pristävling där tio mobilmodeller skulle placeras i åldersordning blev en snackis med hundratals deltagare. Vinnare blev Hanna Svensson från Bromma, färsk civilingenjör från Design och Produktframtagning KTH, som kammade hem en Sony Ericsson smartphone W960. Grattis!
Sony Ericsson genomförde också två rekryteringsseminarier i anslutning till mässan. Dessa lockade visserligen inte lika mycket folk som företaget hoppats, men Johan Bolmér på företaget var inte missnöjd med utfallet.
– Vi fick tag på två exjobbare, och två personer som vi borde kunna anställa ganska direkt. Plus två doktorander på KTH
Läs denna artikel som pdf |
Susanne Tapper på Saab var också mycket nöjd.
– Konceptet är jättebra, att samla ett flertal företag och träffa ungdomar på detta vis. Responsen från ungdomarna är jättepositiv, säger hon.
Bernt Arbegard på Micronic hade prytt sitt bord med en rejäl platsannons, men erkände att han hade lite svårt att lägga den tekniska nivån på rätt höjd.
– Våra laserritare är inte så lätta att förklara för folk som inte riktigt har fått lära sig vad en nanometer är för något. Men många ungdomar var ju väldigt intresserade, och efter ett par grupper gick det lättare, säger han.
Helle Zetterberg på Bombardier tryckte mer på hur det är att jobba som ingenjör än på företagets produkter.
– Vi pratade sommarjobb med massor av ungdomar. Förhoppningsvis leder det vidare, säger hon.
Många ville prata miljö
Stefan Larsson på Optoga, som stod bakom de lysdiodarmaturer som lyste upp hela det koldioxidneutrala Showcaset, var positivt överraskad över ungdomarnas miljömedvetenhet.
– De är väldigt kunniga och väldigt oroade över den globala uppvärmningen. Vi pratade nästan mer om miljöfrågor än om lysdioder, berättade han.
Att satsningen blev lyckad illustreras av att flera företag, stora som små, spontant kom in i montern och förhörde sig om möjligheterna att delta nästa gång Showcase Sweden arrangeras. På den punkten kan besked inte ges ännu. Men premiären gav mersmak och såväl Stockholmsmässan som Svenska Mässan i Göteborg har uttryckt intresse inför framtida samarbeten, så i någon form kommer Showcase Sweden säkert att återuppstå.