– Ur ett konsumentperspektiv tror vi att ultrasnabb laddning är ett intressant komplement, säger Emilia Käck på Fortum.
Hon förklarar att företaget delar upp laddningsalternativen i fyra steg, där det första och viktigaste är laddning med enfas 230 V, alltså vanlig hushållsel. Steg två är medelsnabb laddning med trefas och något högre strömstyrka. Steg tre handlar om effekter på 50 till 75 kW och betyder att det tar runt en halvtimme att få full tank, medan det sista alternativet är ultrasnabb laddning på 5–6 minuter och 250 kW.
– I de två sista laddningsalternativen talar vi om likström som ska överföras till bilen, inte växelström. Då sitter laddaren i laddstationen och inte i bilen som i de fall då växelström används för att ladda.
En kombination mellan långsam och ultrasnabb laddning är det som främst intresserar Fortum. Anledningen är, kan man gissa, att så lite som möjligt rubba bilistens beteende. Den extremt snabba laddningen ska ske på drivmedelsstationer, likt dagens bensinmackar.
Ultrasnabb laddning är tänkt både för elbilar och laddhybrider, men kräver ytterligare utveckling på batterisidan samt standardisering.
– Vi tror att det eventuellt blir tal om två uttag för laddning, ett på vardera sidan om bilen, säger Emilia Käck.
Någon prognos på när i framtiden ultrasnabb laddning blir ett reellt alternativ och hur stor extrakostnaden blir för bilägarna vågar Fortum dock inte ge.
Läs även: Först rejäla batterier och laddarstolpe