JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mobilen som ska ta Huawei till topp-tre

Mobilen som ska ta Huawei till topp-tre


Tredimensionellt användargränssnitt, 1 GHz Snapdragon, Android 2.3 och  molnjtänster – det är några ingredienser i Vision, en lur som Huawei hoppas ska göra företaget lika starkt inom mobiltelefoner som inom infrastruktur.
Kinesiska Huawei vill göra samma resa inom mobiltelefoner som man gjort inom mobil infrastruktur – på några få år gå från en marginalspelare till en världsledare. Att målet är högt satt råder ingen tvivel om.

– Vi vill vara bland topp tre senast 2015, säger Wan Biao, chef för mobiler och läsplattor på Huawei, till Financial Times.

Företaget har buntat ihop mobiler och läsplattor till en affärsenhet, som omsatte 4,2 miljarder dollar under första halvan av 2011, en ökning med 64 procent jämfört med året innan. Mobilförsäljningen ökade med 40 procent, till 72 miljoner enheter. I juni presenterades en ny läsplatta, kallad Mediapad, och nu kommer alltså även en helt färsk mobil, tänkt att ta upp kampen med andra toppvarianter i Androidvärlden, plus Iphone förstås.

Till det yttre är Vision är inte olik HTC:s eller Samsungs smartmobiler. Den är byggd på en 1 GHz Snapdragonprocessor från Qualcomm, och kör operativsystemet Gingerbread (Android 2.3). Skärmen är på 3,7 tum, kameran, med LED-blixt, är på 5 Mpixel och klarar att spela in HD-video med 720p. Mobilen är strax under 10 mm tjock och väger 121 gram.

Mer intressant än hård- och mjukvaran är dock tjänsterna. Användargränssnittet är enligt företaget "tredimensionellt", vilket innebär att bilden har ett djup och användaren kan göra sina val genom att peka och dra på en karuselliknande ikonsnurra.

Molntjänsterna är dock kanske allra intressantast på lång sikt. Huawei har utvecklat en plattform kallad Cloud+, som låter användarna lagra musik, video, bilder, e-post och tillämpningsprogram i "molnet" - på distans, på uppkopplade servrar - istället för i mobilen. Innehållet där finns kvar även då användaren byter mobil, men kan förstås inte kommas åt från mobiler av andra fabrikat.

Om den affärsmodellen visar sig framgångsrik så har Huawei inte bara lyckats dra ner behovet av kostnadskrävande minne i mobilerna, man har också effektivt lyckats låsa in kunderna till sin egen värld. Och därtill hållit andra aktörer - operatörer, Google, Facebook med flera - på armlängds avstånd från användarna.

Säljstart blir 1 september på utvalda marknader. Huawei hoppas enligt nyhetsbrevet Fierce Wireless att sälja en miljon Visionmobiler under året. När och om Vision kommer till Sverige är i dagsläget okänt. Något pris har inte heller offentliggjorts, men att Huawei skulle lägga sig i det övre prisspannet torde vara mycket osannolikt att döma av företagets historia.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)