Nu har DADSS utvärderat resultaten och kommit fram till att två teknikspår får forsknings- och utvecklingsbidrag i ytterligare två år. Det svenska är det ena.
– Utvecklingskontraktet från USA betyder att vi får finansiering till att höja vår tekniknivå ytterligare, samtidigt som det redan nu befäster vår position som ett världsledande företag inom området kostnadseffektiv gasmätning med ir-teknik, säger Hans Martin, forskningschef på och grundare av Senseair i ett pressmeddelande.
Det speciella med den svenska tekniken är att det inte behövs något munstycke att blåsa i. Föraren behöver bara andas på en ir-sensor som kan vara placerad en dryg decimeter från munnen (se länk).
Ytterligare en fördel är att tekniken knappt kräver något underhåll. Genom att styra luftflödet genom sensorn kan dessutom förarens utandning skiljas ut från eventuella passagerares. Denna finess i kombination med mycket hög känslighet gör att alkolåset enbart stoppar en förare med en alkoholhalt i blodet som är lika med eller överstiger gränsen för vad som är tillåtet i ett givet land.