JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. VW-chefen: Elbilen är fantastisk

VW-chefen: Elbilen är fantastisk

Porsche 918 Spyder i hybridversion 2013Volkswagenchefen Martin Winterkorn hävdar att elbilen är den största revolutionen i historien sedan bilindustrin föddes. VW ska nu börja massproducera en helektrisk Golf och släppa en hybridversion av nya Porsche 918 Spyder.
I ett 100-sidigt dokument presenterar Volkswagen sin strategi för rena elbilar, plug-in-hybrider, hybrider och bränslecellsbilar.

Dokumentet heter 0 % Emissions 100 % Emotions - The Road to Electromobility. Ladda ned det här (länk).

Martin Winterkorn, chef för VolkswagenkoncernenMartin Winterkorn skriver i förordet att 2013 är det år då Volkswagenkoncernen går in i “the electromobility age”. Redan 2018  kommer VW att vara marknadsledare inom e-mobility.

I år kommer den lilla stadsbilen Up i elversion, e-Up, samtidigt som el-Golfen börjar serieproduceras.

I strategidokumentet avslöjas också att den nya extremsportbilen 918 Spyder också kommer i en hybridversion.

Hjärtat i VW:s e-mobilitysatsning kommer att vara plug-in-hybrider, PHEV, det vill säga uppladdningsbara elbilar med kompletterande bensin- eller dieselmotor.

Den helelektriska bilen, BEV, har också framtiden för sig men det dröjer innan den rena elbilen kommer upp i några stora marknadsandelar.

Martin Winterkorn säger i förordet att experterna tror på 2-3 procents marknadsandel för BEV-bilar 2020.

Volkswagen satsar på elbilarPå riktigt lång sikt tror VW också på bränslecellsbilar, FCV.

Men allting kommer att ta tid. Att flytta elfordon från att  vara en nischprodukt till att  bli en massmarknadsprodukt kräver mycket arbete.

Inte minst måste batterikostnaden ned. VW tror att batteripriset faller med 30 procent till 2025.

För att laddfordon ska blir klimatvänliga krävs förnyelsebar elproduktion. Därför investerar VW i både solkraft, vindkraft och vattenkraft.

Så här ser VW:s Well-to-Wheel-analys ut för en VW Golf med olika drivlinor och elmix i olika geografiska områden.

Diesel: 109 g C02/km
Bensin: 167 g
HEV:146 g  
PHEV (EU 2020): 104 g
Naturgas: 127 g
BEV (EU el): 88 g
BEV (Kina el): 184 g
BEV(EU 2020): 71 g
BEV (USA): 123 g
BEV (vindkraft):1 g
FCV (elektrolys EU mix): 276 g
FCV (naturgas reform.): 110 g
FCV (vind elektrolys): 3 g
Fotnot:
HEV = vanlig elhybrid med både elektrisk motor och förbränningsmotor. Batteriet som driver elmotorn laddas av generatorn som drivs av förbränningsmotorn.
PHEV = uppladdningsbar hybridbil där batteriet laddas i vanligt eluttag eller publika laddstationer.
BEV = Helelektrisk med enbart elmotorer och uppladdningsbara batterier.
FCV = bränslecellsbil med batteridriven elmotor. Bränslecellerna fungerar som en generator.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)