Nu kommer M2M i glesbygdsnätet
Mobiloperatören Net 1, som erbjuder mobilt bredband på NMT 450-frekvensen, lanserar i dag ett partnerprogram med 29 hårdvaru- och tjänsteföretag som ska hjälpa företag i områden med dålig mobiltäckning M2M-lösningar.Net 1 har sitt ursprung i entreprenören Pål Krügers satsning på att digitalisera NMT-nätet med Cdma-teknik och med amerikanska Lucent som partner.
Det gick då under namnet glesbygds-3G eftersom det sände på 450 MHz-bandet och alltså hade lika bra täckning i glesbygd som det gamla NMT-nätet till skillnad från de nya 3G-näten som under uppbyggnaden fokuserade på storstadsområden och de stora transportvägarna.
I dag täcker Net 1 över 95 procent av Sveriges landyta och upp till 12 mil ut från kusten. Både Vattenfall, SCA, Sveaskog, Ambulans och Sjöräddningen använder Net 1.
I Net 1:s partnerprogram ingår Acandia, Analycus, Anyway, Atea, Datagrid, Communica, Cygate, DGC, Episcope, FEAB, Fältcom, Icomera, Induo, Info24, Infocare, Kombridge, MBG, Metrina, Metrum, Mobile Control, Multicom Security, Netcontrol, Noretron, Pocket Mobile, SMSE, TKH Security, Wantech, Yanzi och YIT Säkerhet.
Bakgrund Pål Krüger
Pål Krüger var visionären och superentreprenören i it-Sverige runt millennieskiftet.
Han byggde upp konsultbolaget Upnet i Uppsala med Cisco som samarbetspartner.
Upnet köptes upp av norska Merkantildata och blev Krügers första stora klipp. Krüger fick 150 miljoner i Merkantildataaktier – innan Merkantildata rusade på Oslobörsen.
Han startade bredbandsbolaget Utfors tillsammans med bundsförvanten Tom Bryant-Meisner.
Pål Krüger var med och byggde upp it-bolag som Time Space Radio, Dynarc, Aspiro och Kipling.
I slutet av 90-talet gick han in i telekomlegendaren Torbjörn Johnsson Radio Design som vd och huvudägare.
Han satsade på mobilt internet och omvandlade Radio Design till företag A Brand New World, som blev ett av de hetaste bolagen på Stockholmsbörsen runt millennieskiftet med en värdering på 3 miljarder kronor.