Så gjorde Volvo diesel till vätgas
Energiteknikföretaget Powercell i Göteborg avtäckte i dag sitt nya, dieselbaserade bränslecellssystem Powerpac. Enligt företagets vd är man först i världen med att göra bränslecellsel av vanlig fordonsdiesel.Powerpac-enheten producerar cirka 3 kW elektrisk energi. Den beskrivs som mycket effektivare än en liten generator som bygger på förbränningsteknik och den ger inga eller låga avgaser.
Powerpac består av tre moduler:
1. En reformer som omvandlar diesel till väterik gasblandning.
2. En bränslecell som kombinerar vätgasen med luft för att generera elkraft.
3. Kraftelektronik för att leverera kraft till användaren.
Grunden i Powerpac är den så kallade reformern, som omvandlar diesel till vätgas i en katalytisk process. Det sker ingen förbränning i reformern, vilket minimerar giftiga utsläpp samtidigt som ljudnivån är minimal, skriver Powercell i pressmeddelandet.
Powerpac ska nu testas i olika tillämpningar, bland annat på lastbilar som slipper ha motorerna på tomgång för att kyla förarhytter och driva kylskåp och i telekombolagens dieseldrivna basstationer i glesbygd.
En annan marknad för Powerpac är den internationella militära sektorn som kan komma att uppskatta Powerpac för att den har en tyst gång och att avgaserna har samma temperatur som omgivningen.
Powercell söker nu partners för att kunna industrialisera tekniken. Först under 2015 planeras serieproduktionen att dra igång.
Sedan ska Powercell testa andra bränslen än bensin och diesel. Man nämner både biodiesel, metanol, etanol, DME och biogas.
Powercell är en avknoppning från AB Volvo och ägs av Volvo Group Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och OCAS Ventures.
Länk till info om Powerpac.
Länk till Elektroniktidningens tidigare artikel om tekniken i Powerbox och Powerpac. (Länk)