Slagsmål om flashdiskar
I måndags köpte hårddiskgiganten Western Digital flashdisktillverkaren Virident för 645 miljoner dollar och dagen efter slog Cisco till och köpte Whiptail för 415 miljoner dollar. Nu spekuleras det om vem som ska köpa Fusion-io.Under fjolåret skedde två större affärer. I augusti köpte IBM flashdisktillverkaren Texas Memory Systems (länk). Uppgifter i media gjorde gällande att IBM fick betala 700 miljoner kronor.
Under våren köpte det amerikanska informationshanteringsbolaget EMC israeliska XtremIO för ungefär tre miljarder kronor (länk).
I april i år annonserade dessutom IBM att företaget planerade att spendera en miljard dollar på forskning och utveckling inom flashområdet (länk).
Nu köper alltså Western Digital Virident för 645 miljoner dollar. Det paradoxala är att konkurrenten Seagate investerade ungefär 260 miljoner kronor i Virident så sent som i januari (länk) 57062. Affären sågs då som ett sätt att blockera andra företag från att köpa Virident.
Virident grundades så sent som 2006 och har tagit in 106,7 miljoner dollar i riskkapital från bland annat Intel och Cisco.