JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Slagsmål om flashdiskar

Slagsmål om flashdiskar

I måndags köpte hårddiskgiganten Western Digital flashdisktillverkaren Virident för 645 miljoner dollar och dagen efter slog Cisco till och köpte Whiptail för 415 miljoner dollar. Nu spekuleras det om vem som ska köpa Fusion-io.
Flashdiskar är visserligen dyrare än magnetiska hårddiskar men de är betydligt snabbare. Enligt IBM kan det handla om så mycket som 20 gånger. Det här gör dem attraktiva i serverhallar.

Under fjolåret skedde två större affärer. I augusti köpte IBM flashdisktillverkaren Texas Memory Systems (länk). Uppgifter i media gjorde gällande att IBM fick betala 700 miljoner kronor.

Under våren köpte det amerikanska informationshanteringsbolaget EMC israeliska XtremIO för ungefär tre miljarder kronor (länk).

I april i år annonserade dessutom IBM att företaget planerade att spendera en miljard dollar på forskning och utveckling inom flashområdet (länk).

Nu köper alltså Western Digital Virident för 645 miljoner dollar. Det paradoxala är att konkurrenten Seagate investerade ungefär 260 miljoner kronor i Virident så sent som i januari (länk) 57062. Affären sågs då som ett sätt att blockera andra företag från att köpa Virident.

Virident grundades så sent som 2006 och har tagit in 106,7 miljoner dollar i riskkapital från bland annat Intel och Cisco.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)