JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Godkänt för SEE trots färre besökare

Godkänt för SEE trots färre besökare

Bra uppslutning av branschen med 200 utställare, intressanta föreläsningar och spännande innovationer i Showcase Sweden. Trots att allt serverades snyggt förpackat mitt i Kista förmådde SEE-mässan inte vända den nedåtgående trenden. Antalet besökare stannade på 4331, en nedgång på nära 7 procent från 2012.
Att besökarna sviker mässan var inget som märktes när Ericssons forskningschef Sara Mazur äntrade scenen på onsdagen. Så många vill höra henna prata om 5G att stolarna snabbt tog slut och minst hälften fick tillbringa 45 minuter stående. Andra publikmagneter var Adam Dunkels med en presentation om IoT, Katarina Boustedt från Chalmers som pratade om grafen, David Cuartielles med Arduino och Per Carlsson från ABB Robotics.

En hel del andra presentationer lockade också många åhörare. Det inledande rundabordssamtalet saknade däremot glöd och en stor del av åhörarna troppade av innan det var klart.

Även om ett trivsamt sorl snabbt infann sig när mässa öppnade på tisdag morgon blev de flesta besvikna när det visade sig att bara 1042 personer kom första dagen. Som vanligt var andra dagen betydligt bättre med 1981 besökare. Sista dagen resulterade i 1308 vilket totalt ger 4331 besökare. Det kan jämföras med 4635 år 2012 eller ungefär 5000 år 2010.

Mässgeneralen Magnus Eriksson är dock positiv.

– De allra flesta utställare jag talat med är nöjda. Vi tycker konceptet fungerar klockrent och layouten känns cementerad. När utställarna kommenterar siffrorna, så verkar de flesta ändå ha haft bra ”leads”. Sen finns det utställare som haft för få av sina kunder på mässan, och de är inte nöjda.

Han får medhåll av branschföreningen Svensk Elektroniks vd Lena Norder.

– De medlemmar jag pratat med är över lag nöjda. Som vanligt få man föra en diskussion om vad som går att förbättra.

När det gäller att locka besökare har mässan trots allt gjort ett gediget fotarbete.

– Vi har haft två personer som under tre veckor arbetat med att ringa alla som var på mässan förra gången. Även de som var förhandsanmälda men inte kom förra gången har vi ringt.

– Till nästa gång får vi erbjuda den tjänsten till utställarna, jag tror det är många som inte har tid att ringa runt själva och bjuda in kunder.

Ett inslag som sänkte medelåldern rejält var de ungefär 270 gymnasieungdomar som besökte mässa med sina lärare. Första stopp var Showcase Sweden i entréhallen med innovationer som Bike around, en motionscykel för demenspatienter, undervattensroboten Naiad, elbilen Volvo C30 Electric, en ny energihubb från Ferroamp som kombinerar elnätet, batteri och solceller. Den som ville kunde också utmana en robot i schack.

Därefter slussade gymnasieeleverna runt på mässan.

– Det här är en av höjdpunkterna på dagen, sa Agilents Sverigechef Michael Palmgren när gruppen stannade till vid företagets monter.

För den som undrar är studenterna inte inräknade i antalet besökare.

Frågan är då hur den nedåtgående trenden ska brytas? Det hjälper uppenbarligen inte med en snygg mässa med gångavstånd till många elektronikföretag. Är det kanske så att mässan spelat ut sin roll som mötesplats?

– Det är ju här man hittar saker man inte vet att man letar efter, som en besökare uttryckte det.

Ingen som Elektroniktidningen pratade med ansåg att mässa borde läggas ned. ”Korta till två dagar” var ett återkommande förslag som dock Magnus Eriksson inte håller med om.

– Särskilt de som tar hit maskiner tycker att två dagar är för lite och med två dagar tror jag vi skulle tappa besökare.

Så vad kan man då göra för att brytas den nedåtgående spiralen?

En tanke är att bredda mässan mot hårdvarunära mjukvara. Exakt hur det ska ske och om det finns någon annan mässa, konferens eller intresseorganisation att samarbeta med är inte utrett.

Ett verktyg för att skruva på konceptet är den enkät som snart går ut till alla utställare och besökare. Resultaten presenteras i en rapport om ungefär två månader.

– Elektronikbranschen är stor, det visar inte minst den utredning som Svensk Elektronik gjort. Utmaningen är att hitta tillväxt genom att hitta alla dem som håller på med elektronik.

Nästa SEE-mässa går av stapeln den 19 till 21 april år 2016.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)