JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Toyota testar kiselkarbid i fordon

Toyota testar kiselkarbid i fordon

Kiselkarbid har länge pekats ut som ett material som kan minska energiförlusterna i el- och hybridfordon. Men hittills har tekniken varit för dyr och osäker för att komma till kommersiell användning. Toyotas fältförsök signalerar att ett kommersiellt genombrott kan vara på väg.
Japanska Toyota uppskattar att energiförlusterna i fordonens drivlinor kan minskas med så mycket som 20 procent när kraftkomponenter i kisel byts ut mot dito i kiselkarbid. För att ta reda på om det nya materialet även fungerar i verkligheten har företaget tagit fram en hybridversion av bilmodellen Camry och en bränslecellssbuss som bägge har kiselkarbidkomponenter. Fordonen ska testas i verkliga miljöer i Japan under året.

I hybridbilen används både dioder och transistorer av kiselkarbid i spänningsomvandlaren som är av typen step-up, men även i invertern. Tester med bilen startar under februari och ska pågå i ett år. Resultaten kommer att jämföras med motsvarande hybridmodell med kiselkomponenter i drivlinan.

Den bränslecellsdrivna bussen började testas redan den 9 januari i Toyota City i Japan. Bussen har dioder av kiselkarbid i spänningsomvandlaren som även den är av typen step-up.

Toyotas förhoppning är att testerna ska visa att kiselkarbid inom en snar framtid kan användas i kommersiella fordon.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)