Kanadensiska Magna har fått en volymorder från BMW Group på en lidarmodul. Korkar upp champagnen gör även israeliska Innoviz som levererar den lidar med namnet Innoviz One som Magnas modul använder.
I januari uppgav Innoviz att One ska leverera 25 stycken 3d-punktmoln per sekund där varje moln täcker ett synfält på 120 x 25 grader med en upplösning på 0,1 x 0,1 grader. Räckvidden ska vara upp till 250 meter och djupnoggrannheten under 3 centimeter. Den ska leverera 7,5 miljoner 3d-bildpunkter per sekund. Den mäter 60 x 120 x 105 millimeter, ska fungera utmärkt i starkt motljus och dåligt väder, och ska inte störas av andra fordons lidarer |
En lidar bygger en 3d-punktkarta av omgivningen genom att skicka ut ljuspulser i väldefinierade riktningar och klocka studstiden.
Provexemplar av Innoviz One ska dyka upp år 2019.
Lidar tros bli en nyckelkomponent i automatiserade fordon. Innoviz var bara ett av två dussin företag vid Elektroniktidningens senaste räkning, som försöker sätta lidarsensorer för automatiserade fordon på marknaden.
Innoviz One utnyttjar mems-teknik för att sprida laserljuset i olika riktningar.
Produktionskapaciteten i Israel är några tusen enheter per månad. En ny produktionslina sätts upp i Kina. Volymproduktionen ska kunna sänka priset från några tusen dollar till några hundra.
Både Delphi och Magna har tidigare investerat i Innoviz.
Magna har tillverkat komponenter för förarassistansfunktioner i femton år. Företaget presenterade i höstas ett sensorpaket kallat Max4 som förutom Innoviz One innehöll radar, ultraljudssensorer, kameror, beräkningskraft och algoritmer.
Elektroniktidningen har frågat Magna om BMW:s order gäller hela Max4-paketet eller någon separat komponent kring bara Innoviz One.