En elektrisk självkörande bil för den kinesiska marknaden. Det ska Volvo utveckla och tillverka tillsammans med den kinesiska sökmotorjätten Baidu.
Självkörningstekniken plockas ur Baidus projekt Apollo medan Volvo bidrar med expertis och etablerad avancerad teknik från fordonsvärlden.
Apollo är en sorts självkörningens motsvarighet till Linux – ett öppet projekt där vem som helst kan bidra med självkörningskomponenter från sensorer och processorer till algoritmer.
Kanske blir det genom att plocka i den komponentportföljen som Volvo till slut kommer att kunna bygga en bil som kör sig självt, efter att företagets projekt Drive me inte lyckades nå hela vägen fram?
Flera ickekinesiska biltillverkare bidrar till Apolloprojektet, men ingen av dem har hittills ett samarbete som liknar detta – att utveckla en komplett bil.
I exempelvis Baidus nyligen annonserade självkörningssamarbete med Ford, används Fords befintliga bilar som plattform.
Enligt en pressrelease från Volvo var det Volvos säkerhetsrykte som fällde avgörandet för Baidus del.
– Ända sedan företaget grundades för ett århundrade sedan, har Volvo satt säkerhet i första rummet, och drivit säkerhetstekniken framåt med centrala innovationer, säger Baidus ordförande Ya-Qin Zhang.
– Det gläder oss att Volvo Cars vill upprätta ett strategiskt samarbete med Baidu för att utveckla fullt autonoma bilar som är kompatibla med vår självkörningsplattform Apollo.
Båda företagen kommer att kunna färdigställa och tillverka egna bilmodeller baserade på samarbetet. Därefter ska de säljas på den kinesiska marknaden .
– Med Baidu tar vi ett stort steg framåt i att kommersialisera våra självkörnings-kompatibla fordon, byggda på Volvos industriledande säkerhetsteknik, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
– I Kina utvecklas självkörningstekniken starkt, med Baidu som ledande spelare. Marknaden där erbjuder stora möjligheter för oss som nyckelleveratör av autonoma fordonsflottor, fortsätter han.
Volvo har deklarerat att det vill ha en ledande position i alla aspekter av framtidens fordonsvärld, som enligt Volvo kommer att kännetecknas av elektrifiering, självkörning och nya modeller för ägande och användande av bilar.
BILD: Volvos vd Håkan Samuelsson och Baidus ordförande Ya-Qin Zhang