Svenska fordonssäkerhetsleverantören Veoneer letar efter en halv miljard dollar i kapitaltillskott. Branschen dröjer med självkörning och intresset växer för kollaborativ körning – förare och bil tillsammans. Veoneer funderar på om dess mjukvarubolag Zenuity kanske behöver byta fokus.
Framtiden har enligt Veoneer på sistone blivit diffus när det gäller vilken sorts förarassistansteknik som branschen tänker adoptera, och när. Veoneer har tidigare trott sig kunna staka ut en färdplan ganska exakt, men schemat för självkörning har spruckit.
”Hur fort det kommer att ske är betydligt svårare att förutse än vad vi tidigare trott”, skriver Veoneer i rapporten för första kvartalet 2019.
Oklarheten gör att Veoneer ska fundera ett varv till på vad Zenuity egentligen bör ägna sina resurser åt. Enligt Veoneer drar självkörande fordon ut på tiden medan marknaden blir mer intresserad av något som Veoneer kallar Collaborative Driving.
Googla runt så hittar du olika definitioner. Men den kollaboration som Veoneer syftar på är samarbete mellan förare och fordon, eller vad den amerikanska fordonsorganisationen SAE kallar för självkörning på nivå 1 och 2 – förare och bil delar uppgifterna mellan sig.
Veoneer har ett antal avancerade nivå 2-funktioner på gång, och tycker de är så avancerade att de ska räknas som en stark tvåa, ”2+”, och inte bara en tvåa.
Vad som än händer säger sig Veoneer tro att företagets produkter kommer att kunna fortsätta att ligga i framkant. Men kanske behövs mer pengar till att utveckla teknik för nästa generations fordon. Därför undersöker Veoneer just nu alternativ till kunna hämta in en halv miljard dollar, skriver Veoneer i kvartalsrapporten.
Företaget omsatte en halv miljard dollar under första kvartalet vilket var en minskning med 17 procent. Fordonsproduktionen sjönk och Veoneers försäljning sjönk ännu mer eftersom företagets avancerade produkter installerats i premiummodeller, som minskade mer än marknaden i övrigt.
Företaget tror att fordonsproduktionen under 2019 kommer att minska jämfört med 2018 främst på grund av svagare marknad i Kina och Europa.