JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nya Teslor utan körfunktion

Jan Tångring:
Taxiteslor som vägrar köra

Amerikanska Tesla presenterade i natt två snygga rattlösa prototypfordon designade som förarlös taxi respektive buss. De fungerar dock inte. Elektroniktidningen funderar över en plan B för Tesla om han* aldrig lyckas utveckla den saknade komponenten.

Här kan du titta på Teslas show i en inspelning från i natt (länk).

De nya fordonen Cybercab och Robovan är utrustade med samma app för självkörning som Teslas bilar av idag redan använder, FSD (Full Self Driving).

Teslas vision är att alla de existerande Teslorna och de nya ska sluta sig samman till ett kooperativt taxibolag där en del av den självkörande flottan har ratt och en annan inte.

Problemet är att FSD bara fungerar ibland. Endast personer med körkort kan ringa denna taxi, för att kunna ta över ratten när FSD inte fungerar.

Men de nya fordonen har ingen ratt. Ni ser problemet? De nya fordonen kunde lika gärna ha saknat hjul. De kan inte användas för transport.

Teslas förhoppning är förstås att FSD en vacker dag kommer att börja fungera. Det har han* hoppats i ett decennium. Den dagen kommer han att trycka på startknappen för volymproduktion av sina nya rattlösa fordon.

Det går att bygga självkörande taxi. Det vet vet vi eftersom Googles dotterbolag Waymo driver självkörande taxibolag i San Francisco, Los Angeles och Phoenix, och snart även Atlanta och Austin.

Inte heller Waymos självkörning fungerar överallt. Men Waymo har kartlagt exakt var, och tar bara körningar där.

Så en plan B för Tesla om han inte lyckas färdigställa sin FSD, är kanske att licensera Waymos teknik?

Tyvärr är de inte kompatibla. Waymo använder lidar-, radar- och ultraljudssensorer, medan Tesla tror att det räcker med kamera, baserat på spaningen att han själv bara har ögon och kan köra bil.

Dessutom vill Tesla kunna köra överallt, och inte bara i begränsade områden i kartlagda städer. Han vill kunna ploppa ner sitt fordon i vilken trafikmiljö som helst, och den ska kunna klara sig bra där.

Waymos och Teslas algoritmer är fundamentalt olika på det viset. Waymo körtränar sina bilar på plats i de fem städer där de används, på riktigt och i simulatorer. Tesla körtränar på sensordata från sina kunders bilar jorden runt.

Att licensera från Waymo är teoretiskt en plan B om Tesla i hemlighet lämnat gluggar i designen där han kan stoppa in lidar, ultraljud och radar.

Här är några detaljer ur designen i övrigt:

  • Cybercab har två sittplatser och dörrarna öppnas uppåt
  • Robovan har 20 platser och skjutdörrar
  • De laddar induktivt
  • De kommer att kunna städas av robotar
  • Cybercab ska kosta under 30 000 dollar, lovar Tesla
  • Robovan fick ingen prislapp
  • Tesla uttalar ”Robovan” med betoningen i mitten, på O:et.

FOTNOT
* Texten använder ”Tesla” som beteckning på såväl företaget som dess fordon och dess vd Elon Musk. Det är ett stilistisk grepp för att markera att Tesla är en enmansshow. Retoriskt är det en metonymi och de ickeegentliga användningarna metonymer.

 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)