Profibus är den fältbuss som det finns flest produkter för på den svenska marknaden.
I åratal har automationsindustrin stridit om en standard för fältbussar. Kampen har på senare tid förts främst mellan Profibuslägret, Interbus och Fieldbus Foundation.
När det gäller produkter på marknaden leder idag Profibus helt klart, med Interbus som god tvåa. Försteget för Profibus gäller särskilt grundvarianten DP. Men även för processversionen PA och verkstadsvarianten FMS finns gott om produkter.
Fältbussar används för att styra utrustning i industrin. Främst är de tänkta att ersätta den analoga 4-20 mA strömslingan med digital styrning. Idén är inte ny, flera företag tillverkar och säljer egna, ostandardiserade fältbussar. I Sverige torde Sattbus, från ABB-ägda Alfa Laval Automation, vara mest känd. Även Telefrangs buss Siox säljs i större antal än de standardiserade bussarna.
Att dra gränsen för vad som är en fältbuss är ingen trivial uppgift.
I denna marknadsnyckel har vi tagit med Can, en buss som främst används i fordon.
Däremot har vi inte tagit med fastighetsautomationsbussen Lonworks, trots att denna rent tekniskt kan anses höra till fältbussarnas skara. Lonworksprodukter säljs exempelvis av Weidmüller, Danfoss och Intellicom.
En intressant produkt - Anybus - görs av HMS Fieldbus. Med den kan man koppla ihop flera av dagens bussar med varandra. Det kan visa sig oumbärligt.