JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tankeverktyg ger uppfinningar på löpande band



Genom att använda tämligen enkla tankeverktyg går det att snabbt spotta ur sig en mängd produktidéer med bra chanser att lyckas på marknaden. Det hävdar i alla fall det israeliska företaget Systematic Inventive Thinking, SIT.
Att hitta sambanden mellan olika variabler hos en befintlig produkt och dess omvärld, och manipulera sambanden för att skapa nya tänkta produkter - det är principen för det arbetssätt som SIT förespråkar. Kanske skulle en kaffeautomat bli populärare om den bryggde extra starkt kaffe tidigt på morgonen - om kaffestyrkan hade ett samband med tiden? SIT har precis skaffat en representant i Sverige genom företaget Innovationspumpen, och Amnon Levav som leder SITs undervisning och internationella verksamhet redogjorde för idéerna i ett seminarium på Tekniska mässan härom veckan. Att skapa nya samband kan vara ett sätt att få fram nya idéer som baseras på befintliga produkter och därför kräver relativt små investeringar. Ett annat sätt kan vara att ta bort någon viktig funktion - en mobiltelefon utan möjlighet att ringa ut, och därmed utan abonnemang, blev till exempel succé i Israel för ett par år sedan. En tredje metod kan vara att mångfaldiga en funktion - en tankemetod som skulle ha kunnat ligga bakom pennor med flera färgstift eller för all del flerkanaliga elektronikkomponenter. Bra idéer inte självklara- Innovationer är absolut ingenting som bara uppstår. Vi förnekar inte att personliga egenskaper spelar roll, eller att omgivningen är viktig, men det räcker inte. När förutsättningarna finns behöver man verktyg och de bygger på strukturer, säger Amnon Levav. Att förutsättningslöst fråga kunderna vad de önskar sig ska man inte ägna tid åt, tycker SIT. Det är lättare att tänka sig användningsområden för en produkt man har framför sig än att formulera behov i termer av produktegenskaper, är tanken, och därför tycker SIT att man med fördel kan tänka baklänges - börja med formen och låt potentiella kunder avgöra om det går att använda till något. För att inte alla oanvändbara idéer ska pocka på att utvecklas talar företaget om "virtuella" produkter, vilka är i princip gratis. SITs metod är en av de många metoder som finns för att stötta innovationsförmågan hos företag, och på kundlistan finns såväl teknik- och tjänsteföretag som reklambyråer. Metoden skiljer sig från många andra genom att den helt utelämnar frågan om de strukturella förutsättningarna. - I alla modeller över hur en idé blir en produkt så finns det en ruta där det står "Ta fram nya idéer". Den ges ofta inte så mycket uppmärksamhet, men det är den rutan vi specialiserar oss på, säger Amnon Levav. AK

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)