Forskare vid biltillverkaren Fords utvecklingscenter i Essex i England har därför tagit fram en detektor som kan fästas direkt på tändstiften. Den nya tryckdetektorn är tänkt att ersätta de mindre noggranna detektorer som idag finns fästa på utsidan av motorn, där de är kraftigt påverkade av störningar. Dessutom kan man enligt utvecklarna undvika användningen av dyra temperaturkompenseringskretsar.
Forskarna har utvecklat en helt ny typ av detektor. Detta eftersom konventionella diafragmabaserade trycksensorer har visat sig bli alltför dyra och opålitliga att utnyttja inne i motorns förbränningskammare. Lösningen är dock relativt enkel. Detektorn består i princip av ett 10-40 µm tjockt lager av ett piezoresistivt material och två elektroder, som trycks och bränns in i ett aluminiumsubstrat. Det piezoresistiva materialet, som består av partiklar av ruteniumdioxid och pulvriserat glas, har gjorts porösare genom tillsats av gasfyllda kiselsfärer. Därmed har forskana lyckats fördubbla detektorns tryckkänslighet. Ett skyddande glaslager omsluter detektorn, som kan införlivas i ett tändstift, med endast smärre modifieringar.
Enligt Ford kan detektorn även utnyttjas för andra tillämpningar, exempelvis för tryckmätning i däck eller till och med som en mikrofon att utnyttjas i svår miljö.
Gittan Cedervall