JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kan nån kan Anoto

Att ta en helt ny, högteknisk konsumentprodukt från idé till marknad är en svår konst. Desto intressantare då att studera företaget Anoto, som från sin bas i Lund ser ut att göra väldigt mycket på helt rätt sätt.

Anoto har tagit fram en teknik som låter papper och penna ingå i det uppkopplade samhället. Text och bilder skapade med Anotopennan på Anotopappret kan överföras till datorer eller skickas direkt på epost. Den vardagligaste av informationssysslor - antecknandet - stiger vips in i 2000-talet.

Att idén har teknisk verkshöjd är det ingen tvivel om, inte heller de marknadsmässiga möjligheterna. Hittills verkar man också ha undvikit de flesta fallgroparna. Riskkapital finns, liksom en ledning som kombinerar erfarenhet med entusiasm och glöd. Affärsmodellen, en genomtänkt form av licensiering, är nästan lika genial som tekniken. Varje gång ett Anotomeddelande sänds via Internet så rullar det in en liten slant. Men företaget tar i princip inget betalt för att låta folk trycka pappret. Däremot får man en del licensintäkter från penntillverkarna.

På Comdexmässan nyligen presenterade bolaget avtal med ett dussin av världens största aktörer i kontorsvärlden, bland dem Esselte.

Nu gäller det "bara" att klara expansionen. Man söker för närvarande ett 40-tal nyckelpersoner.

Om goda idéer sägs ibland att de kan bli hur stora som helst. Anoto ligger närmare den visionen än de flesta andra uppstickare.


Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)