JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Effektkrets för framtida bil

Philips Semiconductors lanserar en kretsfamilj för 42 V-tillämpningar i bilar. Kretsarna baserar sig på företagets TrenchMOS-teknik.
Philips ser bilen som en kombinerad arbetsplats och nöjespark, späckad med såväl nyttig som onyttig elektronik. För varje ny krets som pluggas in i bilen ökar strömförbrukningen. Således kommer inte dagens 13,8 V-system att räcka till framöver.

En lösning på problemet är att öka spänningen i bilens elsystem. Genom att tredubbla spänningsuttaget från 13,8 V till 42 V minskar strömmen i en krets med två tredjedelar. Då kan bilens elsystem försörja högenergikomponenter med traditionella elledningar. Philips spår att migrationen från 13,8 V till 42 V kommer att slå igenom i bilbranschen år 2003.

Företaget lanserar därför en familj med PowerMOS-enheter som klarar 75 V redan nu. Kretsarna gör att konstruktörerna kan hantera 42 V-laster i bilar. Något som även ger fördelar som starkare strålkastarljus och bättre bromsar.

Enheterna bygger på Philips andra generation TrenchMOS-kretsar. De första produkterna inkluderar kretsar med 9 m? respektive 23 m?, båda är kapslade i antingen TO220 eller SOT404. Dessutom kommer kretsar med 26 m? som är kapslade i D-PAK, en mindre ytmonterad kapsel. I likhet med alla Philips Mosfets är enheterna anpassade till bilkvalitetsstandarden Q101.


Torun Bager

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)