JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ericsson tar en tredjedel av årets Blåtandsmarknad

Analyshuset Frost & Sullivan räknar i en färsk prognos med att det i år kommer att säljas 11 miljoner produkter som utrustats med Bluetooth till ett värde av cirka 24 miljarder kronor. Det ger ett snittpris på omkring 2 200 kronor per enhet.
- Markanden kan bli ännu större om version 1.1 av standarden antas snabbt, säger Michael Wall på Frost & Sullivan.

Ericsson, som tog initiativ till standarden och drivit på utvecklingsarbetet, är också den största vinnaren när det kommersiella genombrottet nu sker. F&S spår att företaget i år kommer att sälja Bluetoothprodukter för över åtta miljarder kronor. I den siffran ingår headset, instickskort till bärbara datorer, Bluetoothmoduler och kretsar liksom licensintäkter.
 
I början av oktober förra året hade Ericsson Microelectronics tillverkat över 100 000 Bluetootheneheter men hur många det blev totalt under fjolåret vill Bengt Callmer, som är informationschef på företaget inte säga. Han ger heller ingen prognos för det innevarande året:
 
- Version 1.1 av standarden är ännu inte antagen så idag producerar vi bara mot kundorder.

Bluetooth har gett ett antal mindre fabrikslösa företag en möjlighet att profilera sig. Det gäller bland annat Cambridge Silicon Radio, Silicon Wave, Brightcom liksom svenska Spirea.

- De större halvledarföretagen har varit sena med produkter. Många av de små kommer dock att köpas upp eller konkurreras ut av de större.


Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)