JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Högre krav på leverantörer

För att försäkra sig om att systemen för tredje generationens mobiltelefoni ska kunna byggas ut så snabbt som möjligt skapar Nokia ett speciellt nätverk av underleverantörer.
Tanken är att Nokia med hjälp av nätverket ska kunna köpa in tjänster från systemleverantörer specialiserade på nätverksplanering och ska därmed kunna sälja täckning för ett område och inte enbart vara en nätverksleverantör.

- Detta är vårt sätt att försäkra oss om tillräcklig kapacitet för att kunna etablera 3G-tekniken så snabbt som möjligt när den stora 3G-rushen sätter fart, säger Christian Kurten, vice vd vid avdelningen för tekniktjänster inom Nokia.

Det fungerar så att Nokia producerar tekniken och har det övergripande ansvaret medan underleverantörerna etablerar nätverket. Underleverantörerna ska kunna leverera ett täckningsområde som är klart att användas för det nya 3G-nätet i Europa, Mellanöstern eller Afrika. Det innebär att de tar ansvar för allt från nätverksplanering till integration av nätet där markrättigheter, byggnadstillstånd och godkännande av nödvändiga tillstånd ingår.

- Detta är ett nytt sätt att arbeta med nätverksetablering som inte har prövats i branschen tidigare, säger Christian Kurten.

Nokia har slutit nyckelavtal med ett antal viktiga underleverantörer, där ABB, Bovis Lend Lease, MKI och Wireless Facilities ingår i den innersta gruppen. Förutom dessa har man även inlett samarbete med ytterligare tolv företag i sju europeiska länder, där bland annat Sverigebaserade Skanska Telecom Networks och Flextronics Network Services ingår. Tanken är att dessa företag kommer komplettera Nokias nuvarande leverantörskedja med telekom- och nätverkskompetens. Personalen på företagen kommer att specialtränas för att kunna etablera Nokias mobiltelefonsystem. Men man satsar även på kompetensutveckling av sin egen personal.

- Utvecklingen av de nya mobiltelefonstandarderna skapar ett stort utbildningsbehov. Flera tusen av våra anställda kommer att lära sig mer om detta för att uppnå den kompetens som krävs i framtiden, säger Christian Kurten.


Lisa Ringström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)