JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. PXI växer så det knakar

Testformatet PXI är ingen dagslända. Det slås fast i rapporten World VXI and PXI Test and Measurement Equipment Market från analyshuset Frost & Sullivan.
Visserligen är PXI (CompactPCI eXtensions to Instrumentation) fortfarande en nischmarknad men tillväxten är det inget fel på. Den förväntas ligga på 26 procent per år fram till 2008 enligt Frost & Sullivan, F&S.

Företaget slår också fast att PXI är här för att stanna. Formatet lanseras 1997 av National Instruments som ett lågprisalternativ till VXI-system och till egenutvecklade testlösningar. Ganska snart skapade man föreningen PXI System Alliance och bjöd in andra tillverkare att delta i utvecklingen av specifikationen.

I början frågade sig många om PXI var en utmanare till den etablerade teststandarden VXI. Men av rapporten framgår att så inte är fallet. I varje fall inte de närmaste åren. Dels finns mycket testprogram utvecklade för VXI och dels har många av de långlivade militära system specificerat VXI som det testsystem som ska användas.

David slår Goliat
Även om PXI-korten normalt är mindre än VXI-korten så har de inte automatiskt sämre prestanda. Det finns exempel på motsatsen påpekar F&S.

Det mindre formatet gör också att man kan utveckla bärbara testsystem baserade på PXI-specifikationen vilket inte är möjligt med VXI.
En hämsko för tillväxten är dock att de tre tungviktarna Agilent, Tektronix och Acterna inte utvecklat några produkter för PXI-specfikationen.

De större som anammat PXI, förutom grundaren National Instruments, är Lecroy, Racal och Genrad. Merparten av de flera hundra PXI-produkter som finns på marknaden kommer från små, nischade företag med kort historia. Detta ledar till att en del potentiella kunder tvekar.

Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)