- Verksamheten i Sverige ska vara avvecklad till den sista april. Personalen är varslad och vi håller på att trappa av och städa ut åt konkursförvaltaren, säger Oscar Charpentier, som är vd på EMTS Repair Center.
Den som är snabb kan alltså komma över en fullt fungerande serviceverkstad för mobiltelefoner med 80 anställda. Men troligare är att maskiner och testutrutning får hitta nya användningsområden.
- Vi har i princip all utrustning som krävs för att bygga en mobiltelefon, även om vi inte har någon ytmonteringslina.
Huvuddelen av inventarierna är testutrustningen och maskiner för att byta mikroBGA:er.
Företaget disponerar två plan om cirka tusen kvadratmeter vardera i Veddesta. Hälften är ESD-säkrat medan andra halvan är kontor.
EMTS Repair Center byggdes upp av kontraktstillverkaren Mici och hette Mici Telecom Service. Företaget såldes till österrikiska EMTS den 1 januari år 2000.
Att EMTS valde att försätta bolaget i konkurs istället för att försöka sälja det motiverades med att marknaden för service och reparationer av mobiltelefoner är överetablerad. En uppgift som Oscar Charpentier inte håller med om.
- Ingen verkstad kan hålla leveranstiderna. Kunderna får inte tillbaka sin telefon inom en vecka som tillverkarna lovar. Det kan lätt ta fyra veckor, säger han.
Per Henricsson