- Jag fick klartecken från företaget i början av 2002 att ta med mig 15 personer och dra igång Zenterio. Vi började som konsulter åt Nokia och det är fortfarande en av våra största kunder, säger han.
Zenterio utvecklar program för digital-tv-boxar men också för mobiltelefoner. I båda fallen handlar det enligt Kent Lundberg om att göra det lätt för användaren att komma åt mängder med information - tv-kanaler i det ena fallet och allt från datatrafik till FM-radio i det andra.
En konsultrapport som gjordes för drygt ett år sedan listade nio avknoppningsföretag från Nokia. Idag uppskattar Sten Gunnar Johansson, vd för företagsbyn Mjärdevi, att det finns ytterligare ett par-tre stycken. Mjärdevi drog sitt strå till stacken genom att informera Nokiapersonalen om vilka möjligheter som fanns.
- Vi hade kontinuerliga kontakter med företagsledningen och ordnade informationsmöten för personalen. Många kom också till våra kurser i entreprenörskap, säger han.
Bygger egna boxar
Åtta nokianer startade 27M Technologies för att bygga egna boxar, men eftersom den marknaden inte riktigt har velat lyfta har man breddat sortimentet med ett bredbandsmodem för Internet via satellit som bland andra Viasat ska sälja.
- Modemet är en ren dataprodukt, men vi håller på med produkter för marksänd television också, säger Jan Mårtensson, en av grundarna och nokian sedan 1988.
Både 27M och Zenterio har stora förhoppningar på just marksänd digital-tv. Den bygger först och främst på att det finns ett regeringsbeslut på att släcka det analoga marknätet om fyra år, men marknaden kan ta fart långt innan dess. Beskedet förra veckan att Kinnevik ska börja sända TV3 och ytterligare ett par kanaler okodade, det vill säga gratis, i marknätet mottogs med glädje i Linköping.
- Marknaden kan ta en hisklig fart tack vare detta, säger Zenterios Kent Lundberg.
Under tiden fortsätter Nokia att dra ner på takten. I mitten av januari meddelade företaget att över hundra personer ska sägas upp inom digital-tv-verksamheten, de flesta i Finland.
Lennart Pettersson