JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Yokogawa vill bli trea
Den japanska mät- och testtillverkaren Yokogawa är stort på hemmaplan men i Europa och USA har företaget fört en mer undanskymd tillvara. Nu satsar man på att förändra det förhållandet.
- Yokogawa har satt upp som mål att bli en av de tre största inom mät- och testområdet till år 2008.

- Vi kommer att investera både tid och pengar för att nå dit, säger Terry Marrinan som är europeisk försäljningschef på Yokogawa sedan april.

Som ett led i ambitionen att växa har organisationen i Europa stöpts om och bland annat har instrumenten från Ando integreras med Yokogawa. Ando köptes i januari 2001 och har hittills levt vidare under eget varumärke och med en egen organisation.

I början av 2001 öppnade Yokogawa också ett eget kontor i Stockholm.

- Timingen var väl inte den bästa men Yokogawa tänker långsiktigt så kontoret finns kvar, även om det bantats en del, säger Terry Marrinan.

Företaget har av tradition varit starkt på ett antal områden, förutom opto även på rf- och mikrovåg liksom på instrument till fordonsindustrin.

- Vi är till exempel den enda leverantören som har ett testinstrument för UMTS-mobiler som ger ett ja/nej-resultat av testerna.

Det har också funnits oscilloskop i utbudet men företaget har haft svårt att utmana de tre dominerande spelarna Tektronix, LeCroy och Agilent.

- Vi kommer med en helt ny oscillokopfamilj inom de närmaste 12 månaderna som har topprestanda, säger Terry Marrinan.

Per Henricsson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)