JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kinesisk produktionskonstruktion gick fort - och var gratis
Tre minuter med ... Bengt Bern

...som med sin bror äger Kid Cards vars elektroniska version av Pokémonkort nu står på leksaksaffärernas hyllor.
Ni köpte produktionsdesign direkt från kinesiska tillverkaren?

- Det skulle kostat 300 000-400 000 kronor att köpa designen i Sverige. Här blev det i princip gratis, 500 dollar.Vi är ett litet startup-företag med kniven på strupen. Vi måste vända på varje krona.

Blev det bra?

- Ja. Det tog bara fem månader att gå från konceptdesign till full produktion på 10 000 enheter i månaden. I Sverige skulle det enligt min bedömning tagit 8-9 månader.

- Avståndet är inget problem i dessa dagar när man kan verifiera specifikationer och ritningar per email. Man tjänar nästan på skillnaden, för när de sover kan vi verifiera och så får de svaret direkt på morgonen. De är duktiga på skriftlig engelska också.

Vad betyder konkurrensen från Kina för svenska konstruktörer?

- De som sysslar med elektronikproduktion och design har verkligen något att frukta från Kina. Jag har jobbat i Japan i tio år. Där är systemet mer hierarkiskt. I Kina är inte cheferna lika styrande och tilllåter initiativ, personalen kommer med egna lösningar

- Det enda man känner att kineserna är lite svaga på, är design för Europa. De gillar grälla färger, vi vill ha det mer diskret.

Varför är Kina billigt?

- En civilingenjör tjänar 3 000-4 000 kronor i månaden. Och då jobbar de ändå mer än vi, även på lördagar.

- De är väl mer motiverade. Som vi var i Sverige på 50-60-talet. Har man haft en sämre uppväxt är man intresserad av att få det bättre, då är man kanske mer framåt.

Hur går det med försäljningen?

- Den har varit ute i en eller två veckor i olika butiker. Vi har kanske sålt ett hundratal. Men vi har bara haft tv-marknadsföring i två helger.

Vad ska ni göra nu?

- Nästa år planerar vi att lansera i Danmark och Norge. Vi börjar i Sverige för att bevisa att leksaken säljer bra. Efter det ska det inte vara svårt att växa vidare och erövra större marknader som England och USA.

Jan Tångring
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)