JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fyra förväntansfulla företag
Till elektronikmässan Elekronik/EP ska besökarna lockas med allt från tekniska seminarier av världsledande halvledarföretag, nya produkter och diskussioner kring högaktuella områden som de kommande blyfrihetskrav till våffelavsmakning.

Michael Rosenberg, marknadschef på Elektronikpartner Monter: A04:28
Nisch: Produktutveckling och elektronikproduktion

Varför väljer ni att ställa ut på Elektronik/EP?
Vi brukar vara med på elektronikmässorna i Stockholm och Göteborg och vi har haft goda resultat där tidigare. Vår kundgrupp är där.

Lanserar ni några produkter eller andra nyheter? Har ni några speciella jippon i er monter?
Tyvärr har vi inga egna produkter att visa upp. Istället visar vi exempel på hur vi löst olika problem för våra kunder. Hur vi jobbar med smarta lösningar. Vi är långt framme inom blyfritt och tror att vi kommer att få tala mycket om detta på mässan, kanske kan vi lugna några också. Vi kommer också att bjuda alla på våfflor med sylt i vår monter. På Elmia-mässan nyligen var cirka 10 procent av alla besökare hos oss och åt. Det var succé.

Har ni ett tydligt mål med mässdeltagandet?
Vi vill få ut budskapet att vi tar hand om våra kunder. Våffelbjudningen är en del i detta. Ännu har vi faktiskt inte hunnit kvantifiera några mål, men från Elmia fick vi med oss 30 stycken mycket intressanta prospekt och vi vill inte vara mycket sämre denna gång.

Hur går det för ert företag idag?
Bra. Vi var ju i telekomsvängen för några år sedan med Ericsson som viktigaste kund, så vi hade ett kraftigt ras med några förlustår. Men nu har vi gjort vinst i två år. Vi expanderar, satsar och ser positivt på tillvaron med en ökning av omsättningen på runt 10 miljoner per år framöver.

Är Elektronik/EP den viktigaste mässan att ställa ut på för er eller finns det andra likvärdiga mässor?
Vi har ställt ut på elektronikmässorna i Stockholm och Göteborg samt underleverantörsmässan Elmia i Jönköping. Jag prioriterar elektronikmässorna lite högre. Några utländska mässor har vi inte ställt ut på.

Upplever du att mässor har ett minskat/ökat intresse bland era kunder?
Svårt att säga. Intresset bland dem som besöker mässan är stort, men det ser ut som om antalet mässbesökare har minskat på senare år. Lite besökare behöver däremot inte alls vara detsamma som dåligt resultat. När man summerar kan det visa sig att man ändå träffat rätt.

Jan Ancker, vd Craftec Monter: A11:10
Nisch: Strömförsörjningsdistributör

Varför väljer ni att ställa ut på Elektronik/EP?
Det är ett utmärkt tillfälle att träffa äldre och nya kunder och informera om verksamheten. Men vi funderar mer och mer på om vi ska vara med och hur mycket pengar vi ska lägga ner. För tio år sedan funderade vi inte alls lika mycket.

Lanserar ni några produkter eller andra nyheter? Har ni några speciella jippon i er monter?
Ja vi kommer att presentera ett samarbete med en ny leverantör och i samband med detta kommer det nya produkter. Dessutom kommer vi att visa upp nya produkter från Vicor.

Har ni ett tydligt mål med mässdeltagandet?
Vi har alltid en intern målsättning att träffa så mycket nya kunder som möjligt och dra igång så många nya projekt som möjligt. Att göra affärer är huvuduppgiften. Den sociala biten är en bisak, men trevlig.

Hur går det för ert företag idag?
Det har varit några tuffa år men nu ser vi definitivt ljuset i tunneln, utan mötande tåg. När den definitiva uppgången kommer är det däremot svårt att säga. Idag sker återhämtningen i branschen med försiktighet. Kunderna tvekar att dra igång stora projekt. Samtidigt gör dollarraset att det är lite tufft.

Är Elektronik/EP den viktigaste mässan att ställa ut på för er eller finns det andra likvärdiga mässor?
Mässan i Göteborg är lika viktig. De kompletterar varandra i tidsaxeln.
Electronica är naturligtvis också viktig. Vi ställde inte ut där i år, men vi kommer igen nästa gång. Electronica är ju ändå mässornas mässa för elektronik.

Upplever du att mässor har ett minskat/ökat intresse bland era kunder?
Som affärsplats har intresset för dem ökat eller hållit sig konstant, men som mötesplats har det minskat. Folk samlar inte information på samma sätt via mässor längre. Istället har Internet tagit över som informationsplattform. Det har gjort att mässor är mer ett sätt att möta branschen och inte kunder. Som utställare upplever jag att det är mycket färre skolelever som kommer numera. Det är lite synd. Mässan kan ju vara en väldigt bra första introduktion till branschen.

Lars Lundin, försäljningschef på Miko Components Monter: A18:10
Nisch: Komponentdistributör

Varför väljer ni att ställa ut på Elektronik/EP?
Det är en absolut självklarhet - ett måste - för oss att vara med. Det är ett jättebra forum att träffa kunder och huvudmän.

Lanserar ni några produkter eller andra nyheter? Har ni några speciella jippon i er monter?
Vi har Fujitsu och Samsung här som håller seminarier om den senaste teknikutvecklingen tillsammans med några huvudmän från Elektronikgruppen under två dagar. Det blir mycket intressant. Intressanta produkter som vi visar är extra ljusstarka TFT-displayer från LG Philips LCD och nästa generation DRAM, DDR2, från Samsung. Från Fujitsu har vi extremt snabba hårddiskar samt nya hårddiskar för mobila tillämpningar i tuffa miljöer.

Har ni ett tydligt mål med mässdeltagandet?
Vi har inte satt upp några speciella kvantitativa mått, vi brukar få bra utslag från mässorna ändå. Istället sätter vi upp kvalitativa mål som går ut på att bygga ut befintliga relationer samt träffa nya kunder.

Hur går det för ert företag idag?
Det går bra! Vi har öppnat nya säljkontor i Finland, Danmark och Polen under året. I Polen främst för att ha kontaktpersoner på plats då delar av den svenska legotillverkningen successivt flyttar dit.

Är Elektronik/EP den viktigaste mässan att ställa ut på för er eller finns det andra likvärdiga mässor?
Jag tycker faktiskt att mässan i Göteborg är snäppet vassare än den i Stockholm. Mitt intryck är att det är kunder från hela Sverige samt fler från Danmark i Göteborg. I Stockholm är de flesta från Mälardalen, men de åker även till Göteborg. Vi har bjudit in en del personer från Finland och hoppas att de kommer till mässan i februari.

Upplever du att mässor har ett minskat/ökat intresse bland era kunder?
Nej, det är likvärdigt med förr om åren. Det kan vara färre som kommer men kvaliteten är bättre numera. Intresset från företagen är lika högt, men man skickar färre deltagare.

Erik Svedmark, vd LEAB (Lövånger Elektronik) Monter: A21:30
Nisch: Kontraktstillverkare

Varför väljer ni att ställa ut på Elektronik/EP?
Vadå varför? För oss är det självklart att vara med på mässan. Det är en av de viktigaste mässorna att ställa ut på. Vi har gjort det i alla år.

Lanserar ni några produkter eller andra nyheter? Har ni några speciella jippon i er monter?
Det kan jag inte kommentera. Men vi har alltid något nytt med på mässan.

Har ni ett tydligt mål med mässdeltagandet?
Vi har satt upp interna mål på antal leads och kontakter med befintliga och nya kunder. Men vi har inte bara marknadsfolk på mässan utan även tekniker och inköpare. Vi är också där för att spana in nyheter och få input till oss själva. Vi vill fånga upp den tekniska utvecklingen, se nya maskiner, komponenter och annan ny teknik.

Hur går det för ert företag idag?
Bra, vi gör ett resultat som går väl i linje med budgeten. I fjol hade vi ett mycket bra år med en omsättning på plus 18 procent jämfört med året innan.
Även under värsta lågkonjunkturen hade vi en ökning, om än väldigt liten.

Är Elektronik/EP den viktigaste mässan att ställa ut på för er eller finns det andra likvärdiga mässor?
Den här mässan är den som passar oss bäst i vår bransch. Vi ställer även ut på underleverantörsmässan Elmia i Jönköping, men denna är mer klockren för oss i branschen. På utländska mässor brukar vi delta men inte ställa ut, åtminstone inte än.

Upplever du att mässor har ett minskat/ökat intresse bland era kunder?
Under lågkonjunkturen såg vi en försiktighet hos våra kunder men det har blivit bättre. På senaste mässan, Elmia i Jönköping, tycker jag nog att det var väldigt bra respons.

Anna Wennberg
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)