De två svenska företagen Azelio och Svea Solar ska gemensamt utveckla energilager kopplat till solceller. Samarbetet sträcker sig över åtminstone tre år och kommer att involvera minst 18 projekt.
Maxim Integrated påstår sig ha släppt industrins minsta lösning baserad på solenergiskördning. Dess uppgift är att förlänga drifttiden hos tillämpningar där utrymme är en bristvara, såsom hos wearables och i framtida IoT-lösningar.
Nyhetsbyrån Bloombergs energiavdelning BNEF har gjort en spännande prisspaning: bussbatterier som såldes för ett pris motsvarande den magiska prisgränsen 100 dollar per kWh. Ett allmänt snittpris på100 dollar per kWh kommer dock att nås först år 2023, enligt BNEF:s senaste prognos.
Ingen uppskattar corona, men den globala pandemin har ändå haft vissa positiva effekter på samhället. Det konstaterar Sven Lindström, vd på det svenska solcellsföretaget Midsummer, i sin trendspaning med fokus på solenergi och förnybart när vi är på väg att kliva in i det nya året.
Etiska råmaterial, CO2-märkning, återanvändning och återvinning – det finns i EU-kommissionens förslag till EU-reglering av batterier. Svenska batteritillverkaren Northvolt är positivt till förslaget – med ett par brasklappar.
Volvos bildelningstjänst M har trollat bort 4515 bilar i Stockholm. Det hävdar företaget i en rapport. En M-delad bil ska ersätta åtta stycken ägda bilar.
Under hösten har svenska Midsummer haft intensiv kontakt med den statsstyrda italienska organisationen Invitalia om etableringsstöd för en egen fabrik som ska volymtillverka solceller i Italien. Nu är ansökan inlämnad. Förhoppningen är att kunna dra igång produktionen till hösten 2021.
56 procent av de nya personbilar som såldes i november i Norge var rena elbilar – en drygt fem gånger större andel än i Sverige. Norges fordonselektrifering är världsledande. Men Sverige är ändå trea i Europa, efter Island.
Du som forskar om batterier, batteriåtervinning eller batteriåteranvändning är välkommen att söka stöd från Energimyndigheten. Detta är den åttonde utlysningen inom något som kallas Batterifondsprogrammet.
Tillsammans med operatören Telefónica har finska Nokia genomfört en studie som visar att 5G blir upp till 90 procent energieffektivare per datapaket jämfört med äldre mobilnät.
Brittiska dammsugartillverkaren Dyson investerar 2,75 miljarder pund över fem år i ett framtidsprojekt inom bland annat batteriteknik, energilager, robotik, materialvetenskap och mjukvara.
Två japanska tillverkare av så kallade off-road-fordon, såsom lantbruksmaskiner, har visat intresse för den teknik som Göteborgsföretaget Powercell Sweden utvecklar och tillverkar. Två förstudier på modulbaserade lösningar är beställda.
Minst 100 GWh och på sikt kanske 250 GWh. Så mycket battericeller kan Teslas batterifabrik utanför Berlin komma att producera fullt utbyggd.
Järfällaföretaget Midsummer – känt för att tillverka och sälja maskiner som gör små, lätta och flexibla solceller – meddelar i sin dagsfärska delårsrapport att det byter affärsfokus. I framtiden satsar det framförallt på att tillverka och sälja byggnadsintegrerade solpaneler.
En säkerhetslösning från Uppsalabolaget Xertified ska minska risken för digitala intrång i Jämtkrafts kraftstationer och annan infrastruktur.
I början av september blev det officiellt att det svenska solcellsföretaget Midsummer startar ett italienskt dotterbolag med säte i Rom. Nu har företaget köpt en lokal i Bari i södra Italien, där det ska starta storskalig tillverkning av solpaneler.
Lägg ett halvgenomskinligt lager av perovskit under täckglaset på solpanelen så ökar verkningsgraden med 25 procent. Nystartade Evolar i Uppsala har tagit in norskt kapital för att kommersialisera tekniken.
360 GW – så mycket el kommer EU:s länder att få från havet år 2050, i form av havsbaserad vindkraft, vågkraft, tidvattenkraft, med mera. Detta enligt att förslag som EU-kommissionen kommer att presentera idag. Det är 25 gånger mer än idag.
Japanska batterijätten Panasonic vill starta battericelltillverkning i Norge tillsammans med två norska partners.
Scania investerar en miljard kronor i anläggningar för utveckling och produktion av batterier till sina elfordon. Investeringen är på minst en miljard kronor och kommer att sysselsätta 200 personer – mestadels internrekryterade.
Sida 2 av 89
Med allt fler avancerade förarassistanssystem och på sikt även självkörning ökar behovet av...
Utbyggnaden av 5G kommer att leda till att äldre nät med 2G, 3G och 4G stängs ned vilket gör att...
På Proant i Umeå har vi haft stora framgångar med ett egendesignat antennkoncept vi kallar Niche ...