Den årliga tillväxten för mobiltelefoni går nu ner i Sverige och det kommer att ta minst fyra år innan de nya mobila datakomtjänsterna på nytt ger hög tillväxt. Det visar en ny prognos.Från marknadsundersökningsföretaget Stelacon kommer nu en ny tillväxtprognos. Det viktigaste budskapet är att mobiloperatörernas tillväxt kommer att gå ner i länder som Sverige, med hög penetration för mobiltelefoni, cirka 40 procent.
- GSM-operatörerna säger att nedgången i deras tillväxt för mobiltelefoni kommer att kompenseras tack vara nya mobila datakomtjänster. Därmed skulle kurvan fortsätta uppåt. Så blir det inte. Det finns ett glapp på minst tre-fyra år innan de nya tillämpningar ger hög tillväxt för mobilnäten på nytt, säger Göran Hedström, utredare på Stelacon.
Enligt Stelacon tar det minst tre-fyra år innan den nya tekniken är mogen för brett genombrott.
Det tar tid innan de nya mobila Internettjänsterna och mobil dator till datorkommunikation slår igenom. De närmaste åren definierar Stelacon som "early market" med låg penetration för den nya tekniken.
- Vi kan inte ha fel. Jag kan inte se några svagheter i vår analys, säger Hedström.
Den slutsats Stelacon drar gäller även för andra marknader med samma läge som Sverige, exempelvis Norge och Danmark.
Däremot räknar Stelacon med fortsatt snabb tillväxt i länder där penetrationsnivån fortfarande är låg, det vill säga huvuddelen av världsmarknaden. Det gäller länder som Tyskland och Frankrike.
Finland undantagetFinland är dock ett undantag, där har mobiltelefonin nått cirka 60 procents penetration. I Finland ligger mobiltaxorna lägre och fast telefoni har lägre spridning. Finland är dessutom tidigt ute med de nya mobila datatjänsterna, anger Hedström.
Stelacon är ett marknadsundersökningsföretag som gjort många utredningar t statliga svenska Post och Telestyrelsen (PTS), vilket utan tvekan även ger ökad trovärdighet åt deras budskap.
Den nya rapporten skall publiceras senare i år. Det är inte PTS som beställt rapporten utan Stelacon gör den på eget initiativ. Meningen är att sälja rapporten till alla som är intresserade av mobilmarknaden.
GSM-operatören Europolitan håller inte med utan menar att Stelacon kommer med en partsinlaga. Det finns helt andra prognoser från tunga internationella analytiker.
- Branschanalytiker som Bear Stearns och Salomon Brothers tror på fortsatt snabb tillväxt och att penetrationsnivåer på över 100 procent skall nås, säger Mikael Kluge, marknadschef i Europolitan.
Penetration på över 100 procent innebär att det finns fler abonnemang än antalet invånare, och det förutsätter i praktiken att mobil datakom slagit igenom med stor kraft.
Göte Andersson
Årliga halveringar
för GSM-tillväxtGSM-operatörerna kommer att få allt färre nya abonnenter, den genomsnittliga intäkten per abonnent går ner och dessutom kommer samtalspriserna att sjunka. Det visar prognosen från marknadsanalysföretaget Stelacon.
Företagets beräkningar visar att den svenska tillväxten halveras 1999 jämfört med förra året, därefter kommer ytterligare halveringar varje år. Enligt Stelacons beräkningar minskar abonnenttillväxten till 410 000 i år, jämfört med 740 000 förra året. År 2003 tillkommer bara 75 000 nya abonnenter.
GA