Internet med elektronisk handel och epost samt mobiltelefoner var nyckelord vid årets jättelika CeBit-mässa i tyska Hannover.
CeBit är världens störta IT- och telemässa så det är naturligt att leverantörer av alla slag väljer mässan för sina utspel. Ericsson redovisade sin nya mobilprognos som pekar på hela 830 miljoner abonnenter i slutet av år 2003. Företagets prognos innebär att världens mobilnät år 2003 faktiskt kan ge telefonbolagen större inkomster än den vanliga telefonitjänsten. Det blir i så fall en historisk milstolpe.
De tunga systemleverantörerna Alcatel och Ericsson slog på trumman för ATM- tekniken. Det är nya snabba ATM-nät med mycket hög kapacitet som skall klara den snabbväxande Internettrafiken.
Den 18 mars, dagen innan CeBit-mässan startade, fick branschfolket veta att Alcatels nya ATM-växel skall klara 1 terabit per sekund, Tbit/s. Det är upp till tusen gånger mer än de Gigabitroutrar som datakomindustrin utvecklar för Internet.
Veckorna innan CeBit lanserade Ericsson sin nya ATM-växel AXD301 som skall klara 2,5 Tbit/s. Det innebär att växeln kan skalas upp från 160 Gbit/s, som AXD301 skall klara 1999, till 2,5 Tbit/s. Både Ericsson och Alcatel vill visa att det är de stora telekomleverantörerna som har produkterna för framtidens IP-trafik.
Mobiltelefoner i massor
Som väntat lanserades många mobiltelefoner och produkter som stödjer nya mobiltjänster, bland annat inom datakom. Ericsson lanserade till slut sin nya tvåbandstelefon, för GSM900- och GSM1800. Nokia kom med 8810, en liten mycket elegant telefon. Produkter för mobilnäten fyllde en hel mässhall.
Utspelen duggade tätt när 7 250 företag samlades i tyska Hannover. CeBit är helt enkelt enormt, företagen konkurrerar på 371 000 kvadratmeter i 25 utställningshallar. Mässarrangören själv anger att CeBit med 670 000 besökare är tre gånger större än amerikanska Comdex, som är närmast bland de stora IT- mässorna.
Arrangören Deutsche Messe uppger att 350 företag inte fick plats och står på kö för att få komma in i mässhallarna kommande år. CeBit-mässan pågår bara sju dagar men svarar ända för så mycket som 30 procent av mässarrangörens årliga inkomster som totalt uppgick till drygt 2 miljarder kronor 1997.