JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. IVA laddar för bredband till 6 miljoner svenskar
Svenska Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, diskuterar nu hur Sverige skall lägga sig i första spår med nya bredbandstjänster till hushållen.

Just nu pågår kartläggning av vilka nätprodukter och vilka tjänster som finns tillgängliga på världsmarknaden de närmaste två till tre åren.



- Vi tror på en massmarknad för bredbandstjänster. Det finns mellan fem och sex miljoner telefonabonnenter i Sverige och de kommer att ha bredbandstjänster i framtiden, säger Carl Göran Larson, ordförande i IVA:s styrgrupp för projektet Kom Hem.

C G Larson är mer känd som vd för Telia Research och även Ericsson har bidragit till styrgruppen, med Anders Igel och Lars-Erik Eriksson. Kurt Katzeff, före detta Telia och Ericsson, tillhör också de mer namnkunniga telekomexperterna i styrgruppen. Initiativet till projektet kommer dessutom från pensionerade Ericssonchefen Åke Lundqvist som är ordförande i IVA:s avdelning 12.

Projektet har samlat en bred grupp IT-experter för att just diskutera vilka tjänster och vilka nät som behövs i framtidens hem.



Vardagslivet förändras


Ytterst handlar införande av interaktiva bredbandsnät till hushållen om stora förändringar i vardagslivet för många miljoner människor.

Om Sverige skall ligga tidigt ute med den nya tekniken är det helt enkelt nödvändigt att det finns starkt stöd för att bygga ut näten. Utbyggnaden kräver många lokala politiska beslut, till exempel av kommunalt ägda bostadsföretag med nära en miljon lägenheter. I det perspektivet är det viktigt med bred diskussion. Stöd från det politiska etablissemanget är också viktigt.

Telia har ju tidigare redovisat sin plan att uppgradera huvuddelen av telenätet med ADSL för bredbandstjänster de närmaste åren.

I en lägesrapport från tekniska attachéerna i USA anges dock att huvuddelen av de amerikanska hushållen inte kommer att ha bredbandstjänster inom fem år. Tillväxten för persondatorer i hemmet har stagnerat på nivån 30 till 40 procent.

Utvecklingen i USA ger därmed inget underlag för slutsatser om ett snabbt brett genombrott för bredbandstjänster till de amerikanska hushållen. Det innebär naturligtvis att möjligheten ökar för Sverige att ligga först i spåret.

Göte Andersson

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)