Det finns konkurrenter till Allgon som redan börjat gjuta in mobiltelefonantenner i plast. Fördelen är att en tillverkare därmed kan leverera en modul med flera funktioner.
Det blir enklare för mobiltelefontillverkaren att montera samman färre enheter i den färdiga mobiltelefonen. En av svårigheterna är naturligtvis att det handlar om helt olika tekniska kompetenser för att ta fram plastskal och antenner.
Nokia köper idag mobiltelefonantenner från Allgon och att införa den nya tekniken förutsätter diskussioner med telefontillverkarna som designar nya telefoner. Detta innebär också att det kan ta några år innan Allgon kan få stora leveranser även om besluten tas redan i år.
Förra året kom ett brett genombrott för inbyggda antenner i mobiltelefonerna och det är detta som öppnar vägen för integration mellan plast- och antenntillverkning.
Enligt Allgon svarar idag de inbyggda antennerna i mobiltelefoner för cirka 40 procent av den totala världsmarknaden, räknat i antal. Andelen är mindre räknat i pengar.
Göte Andersson