JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tveksam om framtiden

Allgon tvingas till omstrukturering för att överleva

Den svenska telekomleverantören Allgon står inför omfattande omstruktureringar. Företaget är ett av Sveriges mest framgångsrika mindre telekomföretag men nu skall hela verksamheten omprövas.
Delar av verksamheten kan komma att säljas. Det gäller till exempel företagets nyutvecklade högkapacitets radiolänk.

Koncernens nya vd Jeff Bork säger till Elektroniktidningen att Allgon nu skall koncentrera sig på ett antal nyckelområden. Det innebär att företaget kan köpa nya verksamheter inom vissa områden och samarbeta om eller sälja vissa egna verksamheter.

- Vi måste besluta om vi väljer ett, två eller tre områden att satsa på. Hur många vi nu klarar av att välja. Inom tre-fyra månader skall vi redovisa vart vi är på väg, säger Jeff Bork.

Idag är Allgon starkt framför allt inom mobiltelefonantenner, repeatersystem och basstationsantenner. Men företaget säljer även så kallade combiners, filter, masttoppsförstärkare, radiolänkar, Bluetooth- och WLAN-produkter.

- Målet är att bli världsledande inom något eller några segment och då måste vi upp i en omsättning på tre till fem miljarder kronor per år inom detta område, säger Jeff Bork.

Budskapet är dock att företagets omsättning först kan minska kraftigt vid omstruktureringen, hur stor minskning det kan handla om vill den nya koncernchefen inte redovisa.

Det ekonomiska resultatet förra året visar också att något måste göras. Allgons omsättning var 2,7 miljarder kronor men företaget hade mycket höga utvecklingskostnader för nya produkter, 376 miljoner kronor år 2000, och lönsamheten minskade kraftigt. Rörelseresultatet blev bara 57 miljoner förra året. Första kvartalet i år minskade omsättningen dessutom med hela 24 procent jämfört med förra året. 220 av företagets 1 268 anställda varslades också om uppsägning. Företaget ger heller ingen prognos för utvecklingen under 2001.

söker partner

Allgon söker nu samarbetspartner för sin nyutvecklade radiolänk samt för Bluetooth- och WLAN-verksamheten.

- När det gäller radiolänkar kräver nätoperatörerna oftast att leverantören har produkter för de båda transmissionsstandarderna SDH och PDH samt dessutom för ett fullt frekvensutbud. Det är helt omöjligt för oss att komma dit själva. Om det blir marknadsallianser, försäljning eller någon typ av samarbete tittar vi på nu, säger Bork.

Utvecklar ersättare

En viktig produkt i Allgons sortiment är Combinern, kunder är framför allt de amerikanska TDMA-operatörerna, och marknaden för denna produkt kommer i huvudsak att försvinna när operatörerna går över till GSM. Combinern gör det möjligt att sända flera utgående samtal samtidigt från samma basstationsantenn. Enligt Elektroniktidningens källor så sålde Allgon Combiner för 300-400 miljoner kronor per år tidigare.

Allgon är nu i full färd med att utveckla en ersättare, den kallas MCPA (Multi Carrier Power Amplifier) och används i 3G-nät. Problemet för Allgon är att företaget måste hitta en kund eller samarbetspartner bland de stora systemleverantörerna, som Nortel, Lucent, Siemens eller Nokia och dessutom måste 3G-marknaden ta fart. Ericsson är ingen trolig partner då de har utvecklat en egen MCPA.


Göte Andersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)