JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fransk industriallians satsar på intelligenta hem
France Telecom, byggföretaget Kaufman & Broad, Cisco, Echelon, Philips, Merloni, och en rad andra företag satsar på intelligenta hem i Frankrike. I Paris demonstrerar de fungerande kommersiella produkter som kan tas i drift redan idag.
I september skall försäljningen starta av ma m@isonnet som produkten heter. Målsättningen är att gradvis öka försäljningen, framför allt bland de cirka 12 000 nya villor som byggs varje år i Frankrike.

- Om tre år borde 20 till 25 procent av de nya villorna i Frankrike köpa ma m@isonnet, säger Thierry Barba i France Telecom, Frankrikes största telefonbolag, till Elektroniktidningen.

-Vi är först i Europa med att redan idag ha ett kommersiellt erbjudande på denna marknad, säger Barba.

Ingen av de stora telefonbolagen i Storbritannien, Tyskland, Italien eller Spanien har satsat på något liknande erbjudande som är riktat till en stor del av fastighetsägarna säger han. Avsikten är att först sälja till relativt rika fastighetsägare och sedan vid kommande steg vidga marknaden och även börja sälja till billigare villor och vanliga lägenhetsinnehavare

France Telecom satsar i första hand på att sälja ma m@isonnet till villor i prisklassen tre till fem miljoner kronor. Baspaketet kostar 50 000 kronor per villa och fastighetsägaren kan sedan själv tillföra ytterligare avancerade funktioner.

Ma m@isonnet innehåller ett intranät, inklusive en server och meningen är att ha Internetaccess för PC i flera eller alla rum i bostaden. Echelons Lonwork används för styrning och reglering av belysning, köksutrustning, persienner, uppvärmning och annan utrustning. För Lonworkkommunikationen nyttjas elnätet i bostaden. Lonworknätet är också anslutet till hemservern och det innebär att användaren via Internet kan kommunicera med sitt lokala hemnät.

På så gott som alla punkter handlar detta om tekniska lösningar som är tillgängliga även i Sverige. Det nya är att France Telecom genom att skapa en industriell allians paketerar färdiga lösningar som kan säljas via de vanliga distributionskanalerna till slutkunderna.


Göte Andersson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)