USA:s aggressiva satsning på DSRC och den amerikanska WLAN-standarden IEEE 8021.11a gör det än mer tydligt att den europeiska konkurrenten Hiperlan/2 får det tufft. - Jag är tveksam till om Hiperlan/s kan konkurrera med IEEE 802.11a och DSRC, säger Jaap Haartsen på Ericsson Licensing Technogy. - Ju större marknad som den amerikanska WLAN-standarden IEEE 802.11a tar desto svårare blir det för Hiperlan/2 att komma in på marknaden, säger Urban Landmark, expert på statliga regleringsmyndigheten PTS. Jaap Haartsen är expert på radioteknik i Ericsson och var med och uppfann Bluetoothtekniken. Han menar dock att DSRC inte är något hot mot Bluetooth. - Bluetooth utnyttjas för korthållskommunikation, vid kommunikation inom ett fordon. Vi har aldrig tänkt att Bluetooth skall vinna i WLAN-tillämpningar, säger han. |
Sändtagaren i fordonet skall klara både IEEE 802.11a och DSRC. Bilisten får trafikinformation, gör betalning med mera via DSRC medan 11a-nätet nyttjas för kommersiella tjänster som att ladda ner video på bilens hårddisk för barnen i baksätet.
Nokia och Ericsson tappar
Vinnare blir WLAN-leverantörer som Cisco. Förlorare blir rimligen mobiloperatörer som får en minskad marknad för mobil datakom. Både Ericsson och Nokia är dessutom svaga WLAN-leverantörer. De samlade nätinvesteringarna i USA borde uppgå till minst flera hundra miljarder kronor eftersom det handlar om en massiv långsiktig utbyggnad i hela landet.
- Vi räknar med att den federala regleringsmyndigheten FCC ska lägga ett förslag i oktober eller november i år och att FCC fattar beslut i maj nästa år om hur DSRC skall införas, säger Paul Najarian, direktör vid Intelligent Transportation Society of America, ITS, till Elektroniktidningen.
I alla nya bilar
BMW, Daimlerchrylser, Ford, General Motors, Nissan, Toyota och Volkswagen som ingår i "The Vehicle Safety Communications Consortium" har lovat införa DSRC i sina framtida bilmodeller för den amerikanska marknaden.
- Vårt förslag skall nu gå genom juridisk prövning innan beslutet fattas. Jag tror att mobiloperatörer i USA, som Verizon Wireless och Deutsche Telekom, kan försöka blockera FCC:s beslut, säger Paul Najarian som ser DSRC som ett direkt hot mot de nya 3G-näten.
DSRC klarar en vägtullstransaktion med personbil i hastigheten 160 kilometer per timme och utan att vägen behöver breddas med flera filer och portaler vid betalstationen.
ITS America har utarbetat ett komplett förslag för DSRC på uppdrag av det federala transportdepartementet och där ingår allt, teknikval, vilka tjänster som skall erbjudas och vilka regler som skall tillämpas vid licenstilldelningen av DSRC-näten.
Enligt ITS America har redan fyra kretstillverkare tagit fram tvåbandskretsar som klarar både DSRC (5,9 GHz) och det vanliga 5 GHz-bandet för radionättekniken 802.11a, bland andra Atheros, Cisco och Intersil.
ITS America finansieras till hälften av det federala transportdepartementet och den andra halvan betalas av medlemmarna vilka utgörs av företag, delstatsmyndigheter och federala myndigheter.
Organisationen hoppas att den amerikanska standarden för DSRC även skall införas i Europa och Asien. Diskussioner pågår bland annat med ETSI i Europa och myndigheter i Japan. Ett av ITS uttalade mål är att bereda vägen för amerikansk export. Det finns redan ett USA-förslag i standardiseringsorganisationen ISO som syftar till att ISO skall göra den amerikanska standarden till global standard.
Göte Andersson