Programmet omfattade två affärssessioner och två tekniska sessioner parallellt under dagen. På eftermiddagen vara det dessutom fyra workshops med Hack an E-bike, Cybersecurity, AR KIT (Augmented Reality) och ”virtual vehicle”. Dessutom fanns ett tjugotal montrar med företags- och produktpresentationer.
I den inledande sessionen tyckte jag Volvo Cars var det mest intressanta då man beskrev strategin för att erbjuda applikationer i fordon. Strategin är att välja öppna applikationsplattformar baserat på ett samarbete med Google.
Bland andra intressanta föredrag under dagen handlade ett om Ericssons syn på transformationen av telekomnäten och hur distribuerade noder ska fungera. Det hölls av Azimeh Sefidcon, som för närvarande är forskningsledare och chef för molnsystem och -plattformar på Ericsson där hon satsar på att förutsäga och bygga den framtida tekniken. Föredraget beskrev hur nätarkitekturen kommer att utvecklas med distribuerade plattformar. Plattformarna består både av program och maskinvara.
Ett annat högaktuellt område beskrevs av Daniel Åsljung som är industriell doktorand vid Zenuity, och bedriver forskning om högautomatiserad körning. Dessförinnan hade han en liknande roll på Volvo Cars (2014–2017). För närvarande bedriver han en doktorandstudie i Mekatronik och hans forskning fokuserar på att utveckla nya metoder för säkerhetsvalidering som kan användas för självgående fordon. Föredraget presenterade metoder för att göra massiv testning av autonoma fordon genom automatiserad testning.
Intressant var också föredraget och demonstrationen som professor Benoit Baudry från KTH höll. Han beskrev en metod för att utöka antal testfall genom att generalisera testfall till att bli mer omfattande. Han gjorde en demonstration av hur omfattande en web-browser kunde vara genom att visa interaktionen med web-browsern (Chromium som är öppen källkod) och en applikation som Spotify. Syftet var att demonstrera hur man går in i källkoden och generalisera testfallen.
Staffan Skogby
SER-ordförande
Svenska Elektro- och Dataingenjörers Riksförening
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.