JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Åt rätt håll för Net Insight
Nätverksföretaget Net Insight ökar försäljningen och minskar förlusterna under första halvåret i år.
Årets andra kvartal var något av ett rekord för företaget med en försäljning på 30 miljoner kronor, upp 33 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Hela första halvåret resulterade i en försäljning på 50 miljoner kronor, upp 15 procent jämfört med i fjol. Framför allt är det försäljningen till digital-tv-nät som drar. Även mobil digital-tv (DVB-H) seglar upp som en viktig marknad för bolaget.

Än så länge tjänar dock inte Net Insight några pengar. Förlusten blev visserligen mindre i år än fjol - 24 miljoner jämfört med 35 första halvåret 2005, men alltjämt är det en bit kvar till break-even. Likviditeten är dock hygglig - enligt halvårsbokslutet finns drygt 71 miljoner kronor i likvida medel.

Styrelsen för bolaget konstaterar att marknaden är så ryckig, och den ekonomiska utvecklingen är så beroende av enskilda affärer att man inte vill lämna någon annan prognos än att försäljningen och resultatet ska öka ”väsentligt” under helåret.

Positivt är orderinflödet från såväl gamla som nya kunder. Norska Norkrings ramavtal på mellan 400 och 700 noder av flaggskeppet Nimbra för leverans i två-tre år framöver är företagets största någonsin. Därtill har man fått nya kunder i Danmark, Finland, Tyskland, Holland och USA.

Försäljningen är alltjämt dominerad av Europa, med 78 procent, och Nordamerika med 20 procent. Den blygsamma försäljningen i Asien ska ökas, säger företaget, bland annat genom att man städslat två distributörer, NDT Group i Kina samt Itochu i Japan. Sedan tidigare har man fyra andra asiatiska partner.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)