Elektroniktidningen: Varför demonstrerar ni bilen?
Olav Riediger: För att visa att vi har utvecklingsverktygen på plats och kan leverera mjukvara som till 100 procent byggger på Autosar, i detta fall Autosar 2.0.
Varför vill ni bli premiummedlem i Autosar?
Så att vi direkt kan bidra till standardiseringsaktiviteterna. Vi ska fokusera främst på harmoniseringstest och förfining av mjukvaruarkitekturen.
Levererar ni Autosarkomponenter?
Vi är redo, som bilen visar. Men affärsmodellerna på den här marknaden behöver först ändras, dramatiskt. Mjukvaru- och hårdvarumaraknaden måste få en snygg separation. Det här är något som vi försöker diskutera med de andra spelarna på marknaden.
Vad skulle ni kunna leverera?
Vad som helst. Vi har redan sedan tidigare ingenjörer som jobbar inom samtliga domäner av fordonselektroniken. Att arbeta enligt Autosar vore inget problem för oss.
Några av våra kunder är BMW, Ford Motor Company, Bosch och Siemens VDO.
Vilken är er syn på Autosarmarknaden?
Mycket lovande. Våra kunder i Tyskland och Frankrike bekräftar för oss att Autosar definitivt är på gång. Vi förväntar oss att göra betydande affärer redan i år.
Autosar har en så stor besparingspotential att den som vill fortsätta vara konkurrenskraftig inte har något annat val än att implementera den.