Detta år har börjat mycket starkare. Bolaget sålde produkter för digital-tv, videoöverföring och annan realtidskritisk datakommunikation för över 53 mlijoner kronor, vilket är ett par miljoner mer än kvartalet innan, och nära tre gånger så mycket som motsvarande kvartal i fjol.
Vinsten uppgick till 5,4 miljoner kronor, en vändning från förlusten på drygt 14 miljoner i fjol. Även kassaflödet var positivt, 4 miljoner kronor, jämfört med minus 18 miljoner i fjol. Hela tiden har bolaget lyckats hålla höga marginaler, kring 70 procent.
Vd Fredrik Trägårdh poängterar att bolaget numera har en stabil kundbas, som återkommer med nya beställningar för att uppgradera och utöka sina nät. Säljvolymen från dessa kunder, parat med ökad försäljning av tjänster och mjukvara, är viktiga anledningar till det goda resultatet.
Vinsterna måste dock upp en bra bit till innan investorerna blir nöjda. Förlusten i fjol uppgick till 10 miljoner kronor, och året innan gjorde man gång på 60 miljoner. Företagets utvecklingschef Anders Persson har tidigare berättat för Elektroniktidningen (länk) att man har investerat över 100 miljoner kronor i företagets grundteknik.