En stor del av framgången tillskrivs lågprismodellerna. Ändå lyckades Nokia öka snittpriset per mobil, om än marginellt, från 89 till 90 euro per mobil. För ett år sedan var dock snittpriset 102 euro.
Lejonparten av den ökade marknadsandelen har troligen tagits från Motorola, som under sitt andra kvartal redovisade en rejäl försäljningsnedgång och förlustsiffror.
Nokias försäljning uppgick till 12,6 miljarder euro, upp från 9,8 miljarder motsvarande kvartal i fjol. Aktieanalytikernas gissningar låg kring 12,9 miljarders försäljning och en vinst kring 1,1 miljarder euro.
Allt är dock inte frid och fröjd - Nokias vd Olli-Pekka Kallasvuo konstaterade att kvartalet varit tufft för infrastrukturbolaget Nokia Siemens Network med svag försäljning och marginal på minus 10,5 procent. Mer kostnadsbesparingar krävs på det bolaget, sade Kallasvuo.
För helåret spådde Kallasvuo att den totala mobilmarknaden ökar med "något mer än 10 procent" till omkring 978 miljoner sålda mobiler. Det är en mer optimistisk prognos än förra kvartalets "omkring 10 procent", men fortfarande under spådomarna från Sony Ericsson och Samsung som tror på drygt 1,1 miljarder sålda mobiler i världen under 2007.