De andra fyra bland de fem stora gick samtliga framåt. Nokia ökade på egen hand med nära tio miljoner enheter, och nådde för första gången någonsin över 100 miljoner sålda mobiler på ett kvartal, se artikel (länk) . Isuppli konstaterar också att Nokia lyckats öka intäkten per mobil från 117 till 123 dollar. Dock konstaterar analytikerna att USA-marknaden är ett orosmoln, här föll försäljningen under kvartalet från drygt fem till drygt 4 miljoner mobiler.
LG Electronics stod för den procentuellt största ökningen under kvartalet, upp 21 procent och 3,3 miljoner fler sålda mobiler än under första kvartalet. LG har tidigare haft problem i Europa, men under andra kvartalet ser försäljningen bättre ut här.
Sony Ericsson ökade med 3,1 miljoner mobiler, och har nu en marknadsandel på 9,4 procent enligt Isuppli. Sony Ericssons ökning på helårsbasis - 58,6 procent - är dock störst av de fem stora. Företagets introduktion av billigare mobiltelefoner gjorde att snittpriset föll med 4 procent, men det är dock alltjämt högst av alla i branschen. Sony Ericsson får i snitt in 169 dollar per såld telefon, enligt Isuppli.
Samsungs ökning var minst, bolaget sålde "bara" 2,6 miljoner mobiler mer än under första kvartalet. Men med en marknadsandel på 14,1 procent kan dock företaget glädja sig åt att vara ny tvåa på rankingen.
Motorolas problem har flera orsaker, enligt Isuppli. Viktigast är att man inte fått fram tillräckligt många attraktiva modeller, i synnerhet för 3G i Europa. Med tanke på bolaget gör en förlust på ungefär 5 dollar på varje såld mobil så är kostnadsbesparingar också ett måste, konstaterar analytikerna. Isuppli tror att det kommer att ta minst ett halvår innan en eventuell vändning av Motorolas negativa trend slår igenom i företagets kvartalssiffror.
För helåret 2007 spår Isuppli att världsmarknaden når 1,1 miljarder mobiler. Det är samma nivå som Sony Ericssons och Samsungs analyser pekar på, men aningen högre än vad Nokia tror.