Halvljuset består av två rader om fyra lysdioder inbyggda i en reflektor. Ytterligare tre rader med två LED-chip vardera ligger bakom en optisk lins och ska styra gränsen mellan mörkt och ljust och strålkastarnas räckvidd.
För att få helljus kompletteras halljusdioderna med en intilliggande rad av ytterligare fyra dioder. I nedre kanten av konstruktionen bildar en rad med 24 LED-er varselljus. Dioderna sitter på ett kretskort och anrättningen kompletteras med en fläkt för att kyla dioderna och av-isa enheten.
Vid en ström på en ampere når varje LED-rad 600 lumen enligt företaget, och kommer som tillval på den lite lyxigare sportbilen R8 från 2008. Audi har fått ett specialtillstånd från EUs trafikadministration att börja ha ren LED-belysning i bilarna. Då förväntas EU ha fått tillstånd ett eget, generellt regelverk för de nya billyktorna.
Varför någon vill ha LED-strålkastare i bilen? För att de håller längre än vanliga glödisar – och så drar de mindre el också.