– Cellpoint har redan ledande headset-produkter när det gäller design och ergonomi, men nu får vi tillgång till unik teknik för reducering av brus så att man hör talet mycket tydligt, säger Michael Mathiesen, Cellpoints ordförande, som hoppas kunna lansera de första kombinerade produkterna om cirka ett halvår, till nyhetsbrevet Rapidus.
Gennums hörlursförsälning omsätter ett antal miljoner dollar enligt Mathiesen, har en marknadsandel i Kanada på 5-10 procent och har nyligen börjat sälja i USA.
Med köpet hoppas nu Cellpoint att få tillgång till såväl den nordamerikanska marknaden som konsumentmarknaden, inte minst för det egna headsetet Flamingo. Och viktigt för företaget eftersom man nu lanserar en ny livsstillskollektion, Happyear Cellpoint och vill bli en global leverantör av hörlurar för både tillverkare och distributörer.
Cellpoint betalar med kontanter och nyemitterade aktier i det egnabolaget. Köpeskillingen uppgår till 2,3 miljoner kanadensiska dollar eller 15 miljoner kronor. Till det kommer möjligheten till ytterligare en miljon dollar om företaget går bra. Gennum blir genom affären Cellpoints tredje störste ägare.
Cellpoint Connect är noterat på Aktietorget i Stockholm och omsatte 1,2 miljoner svenska kronor under årets första kvartal, en minskning med drygt 200 000 kronor jämfört med motsvarande period 2006.